Zorgzame organisatiecultuur komt het meest voor in Nederland
9 december 2011 -
De organisatiecultuur ‘De Zorgzame’ is met 29 procent de cultuur die het meest in Nederland voorkomt. Kernwoorden van deze cultuur zijn: mensgericht, solidariteit, ontwikkeling, inspiratie en initiatief. ‘De Leider’ staat op de tweede plaats. 25 procent van de organisaties vertoont hiermee de meeste overeenkomsten.
Dit blijkt uit een analyse van Unique, waarbij de cultuur van ruim 250 Nederlandse organisaties getypeerd is door middel van de CultureScan, ontwikkeld door Motivaction.
Dominante bedrijfsculturen
Naast deze twee meest geziene culturen zijn er nog drie andere culturen die bij Nederlandse organisaties voorkomen: ‘De Uitdager’ (achttien procent), ‘De Bewuste’ (veertien procent) en ‘De Zakelijke’ (dertien procent). Een CultureScan-profiel wordt gevormd door een specifieke combinatie van organisatiewaarden die, afhankelijk van de bedrijfsgrootte, bij meerdere mensen worden getoetst. Elke organisatie heeft een dominante organisatiecultuur en draagt ook kenmerken van de andere profielen in zich.
Cultuur bepaalt aantrekkelijkheid
"De organisatiecultuur is steeds meer toonaangevend bij de keuze voor een baan," vertelt Raymond Puts, algemeen directeur van Unique. "Het is voor organisaties heel goed om inzicht te hebben in hun cultuur en om deze duidelijk in- en extern uit te dragen. Helemaal in 2012 zal dit een belangrijk onderdeel van aantrekkelijk werkgeverschap worden."