zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Snelle veranderingen, langzame besluitvorming

8 december 2011 - De snelheid en complexiteit van de zakenwereld zijn de laatste vijf jaar aanzienlijk toegenomen. U zou dus logischerwijs denken dat organisaties des te sneller belangrijke beslissingen nemen. Het tegendeel blijkt echter waar, zo komt naar voren uit het ‘Game-changer’ rapport van de Economist Intelligence Unit: organisaties doen er tegenwoordig juist langer over om cruciale knopen door te hakken – met alle mogelijk desastreuze gevolgen van dien.


Uit het rapport blijkt weliswaar dat acht van de tien van de 390 ondervraagde multinationals erkennen dat het belangrijk is om snel te reageren op veranderingen in hun omgeving (zoals de economie en concurrentie), maar dat tegelijkertijd de helft van hen van mening is dat de tijd om tot besluiten te komen toegenomen is. Slechts 22 procent zegt dat hun besluitvorming versneld is. 



Geen adequate reactie
Volgens de EIU duidt dit erop dat de interne strategieprocessen in veel organisatie simpelweg niet toegerust zijn om adequaat te reageren op externe gebeurtenissen. Dit gezichtspunt wordt gedeeld door de meerderheid van de ondervraagde directeuren. Meer dan zes van de tien stellen dat hun onderneming niet op de juiste manier of op het juiste moment reageert op veranderingen. 

Weerstand ombuigen
Nu de wereld steeds verbonden is en de concurrentie alleen maar toeneemt, is het niet meer dan waarschijnlijk dat verstorende veranderingen elkaar alleen maar sneller op zullen volgen, stellen de onderzoekers. Organisaties en hun werknemers neigen er echter naar zich vast te houden aan hoe het was. Het is aan de top om manieren te vinden om die interne weerstand tegen veranderingen om te buigen en een bedrijfscultuur te creëren die zich sneller aan kan passen. Leiders moeten bovendien meer dan ooit rekening gaan houden met meerdere toekomstscenario’s en erkennen dat het klimaat waarin ze zaken steeds sneller zal veranderen en daarbij onzeker, complex en tweeledig is en blijft. Dit betekent dat scenarioplanning en risicomanagement geïntegreerd zouden moeten worden in de dagelijkse praktijk. Al die ontwikkelingen en veranderingen zijn overigens niet alleen beangstigend. Ja, ze kunnen ondernemingen ten gronde richten maar tevens de aanleiding zijn voor snelle en succesvolle groei. Het is maar net hoe organisaties ermee om gaan.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Open dialoog wordt gehinderd tijdens vergaderingen
 Risicomanagement bevordert winstgevendheid organisatie
 Besluiten nemen is zo helemaal niet moeilijk
 CFO's namen geen overhaaste besluiten tijdens recessie
 
 
reacties
 
Marc van Bennekom  |   | 
8-12-2011
 | 
10:48 uur
Het gaat er dus blijkbaar om de interne processen beter in te richten. Dit om adequaat te kunnen reageren. De meerderheid van de ondervraagde directeuren is het hier mee eens.

Dit zijn dezelfde directeuren die verantwoordelijk zijn voor het inrichten van de interne processen. Wellicht kunnen ze hier adequaat op reageren.

Of mis ik nu iets?
Willem van Druten  |   | 
13-12-2011
 | 
13:00 uur
@ Marc
Volgens mij gaat het niet om beter inrichten maar anders of met andere tools inrichten.
Maar men worstelt met het wat & hoe dan.
Als je om wilt gaan met externe dynamiek zul je de (interne) organisatie een andere flexibiliteit en dymaniek moeten geven met zijn weerslag op cultuur en structuur.
Dus ook je processen, uitgangspunten en richtingen vaker beschouwen, aanpassen / bijsturen en anders inrichten.
Marc van Bennekom  |   | 
13-12-2011
 | 
13:47 uur
Beter is altijd anders
anders is niet altijd beter.

Verschillende tools en gereedschappen zijn alleen dan handig als iedereen er vaardig mee om weet te gaan.

Eens: ''Succesvol besturen is voortdurend bijsturen''

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10