Moderne Burgerij is meest dominante mentaliteit in Nederland
5 december 2011 -
De Moderne Burgerij komt met 22 procent van de totale bevolking het meest voor in Nederland. Dit mentality-milieu, bestaande uit 2,8 miljoen Nederlanders, is statusgevoelig, plant het leven zorgvuldig, is toekomstgericht en streeft naar financiële zekerheid. Motivaction heeft Nederland in acht verschillende mentality-milieus onderverdeeld en onderzoekt jaarlijks de waarden en drijfveren van ruim 1.200 respondenten. Unique pas ze toe.
De Traditionele Burgerij (plichtsgetrouw, maatschappelijk betrokken en aandacht voor gezin) en de Opwaarts Mobielen (materialistisch, gericht op carrière en presteren) nemen in Nederland met respectievelijk zestien procent en dertien procent de tweede en derde plek in. De acht mentality-milieus van het onderzoeksmodel zijn hier te vinden.
Bedrijfscultuur
Eerder deed Motivaction onderzoek naar de overwegingen van werknemers om afscheid te nemen van hun werkgever. Hieruit blijkt dat 70 procent een werkgever overweegt te verlaten, omdat de bedrijfscultuur niet bij de werknemer past. Raymond Puts, algemeen directeur van Unique: "Met het in kaart brengen van de mentality van een kandidaat is de match vollediger, omdat er ook wordt gekeken naar een bedrijfscultuur die echt past bij de persoon. Hierdoor is de kans op een succesvolle en langdurige samenwerking nog groter."