zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consumentenuitgaven blijven groeien, alleen minder hard

2 december 2011 -  Het groeipercentage van de consumentenuitgaven is over het derde kwartaal (Q3) van 2011 afgenomen tot 0,5 procent op jaarbasis. Het groeipercentage over het tweede kwartaal lag nog aanzienlijk hoger (2,1 procent). Q3 laat dan ook het laagste groeipercentage zien van het jaar tot heden. Daarmee is het tevens het laagste groeicijfer sinds Q4 2010.

Ondanks het feit dat de consumentenuitgaven van de gehele EU gedurende acht achtereenvolgende kwartalen toenamen, lieten 21 van de 27 lidstaten van de EU een afname van de uitgaven zien, afgezet tegen de prestaties over Q2. De drie grootste economieën van de EU noteerden stuk voor stuk een relatieve afname van de uitgaven ten opzichte van Q2: Frankrijk (-0,5 procent), Duitsland (+0,9 procent) en het Verenigd Koninkrijk (+1,0 procent).Dit staat in contrast met een aantal Midden- en Oost-Europese landen, waar de groei nog altijd solide is.


Litouwen en Letland voeren de lijst aan, met een groei van de consumentenuitgaven van respectievelijk 15,4 procent en 13,2 procent. Estland zit daar met een groeipercentage van 9,9 procent vlak achter, terwijl zowel Tsjechië als Slowakije een groei laat optekenen van 5,6 procent. Elders in Europa werd in Spanje een verassende groei op jaarbasis genoteerd van 2,5 procent, terwijl Italië juist een lichte inkrimping liet zien (-1,0 procent). 

Werkelijke uitgaven

Visa Europa’s barometer van de EU-consumentenuitgaven is gebaseerd op werkelijke uitgaven en niet op sentimenten of indrukken. De gegevens worden vervolgens gecorrigeerd voor de uitgifte van Visa betaalkaarten, de betalingsvoorkeuren van de consument en inflatie. De barometer is een betrouwbare economische indicator, aangezien het een zeer nauwkeurig en uitgebreid inzicht biedt in de toestand van de consumentenuitgaven in de EU. Anders dan overige indices of onderzoeken die uitgaan van sentimenten of indrukken in bepaalde sectoren, vormt de barometer een nauwkeurige weerslag van de werkelijke consumentenuitgaven in de gehele EU op basis van de toenemende voorkeur van consumenten voor betaalkaarten. "Als wij kijken naar de EU in haar geheel, dan houden de consumentenuitgaven zich nog relatief goed, ondanks het feit dat er zoveel onrust is op de Europese markten," aldus Philip Symes, Chief Financial Officer bij Visa Europa: "Al is het groeitempo afgenomen tot de laagste waarde van 2011, het is toch het achtste achtereenvolgende kwartaal met groei."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders zien de toekomst voor hun kinderen somber in
 Eurocrisis baart consument meer zorgen dan kredietcrisis
 Zorg Nederlander om euro groeit
 Online consumentenvertrouwen gegroeid in 2011
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10