zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven tips om succesvoller te netwerken

1 december 2011 - In de afgelopen tijd heeft u, en met u vele andere professionals, meerdere uitnodigingen ontvangen om zogenaamde netwerkbijeenkomsten te bezoeken. Deze bijeenkomsten worden gezien als goede mogelijkheid om te werken aan het vinden van nieuwe businesskansen. Op deze bijeenkomsten kan immers ‘kruisbestuiving’ ontstaan.

Hier kunt u toekomstige partners ontmoeten, nieuwe inzichten opdoen en vervolgens starten met het werken aan gezamenlijk nieuwe business. Helaas leidt dit ‘netwerken’ vaak tot helemaal niets. Dit stelt Arun SwamiPersaud, organisatie- en innovatieadviseur bij The Bridge business innovators. U  kunt talloze uren aan netwerken besteden. Tijdens de bijeenkomst worden ongetwijfeld interessante discussies gevoerd en ontstaan mooie ideeën. Maar meestal blijft het daar dan bij. De waan van de dag en gebrek aan implementatiekracht zorgen ervoor dat al het opgedane enthousiasme tijdens een netwerkbijeenkomst als sneeuw voor de zon verdwijnt nadat u weer bent teruggekeerd in uw eigen organisatie. 



Tips
Het is echter mogelijk om doelgerichter aan de slag te gaan met netwerken en daadwerkelijk meer nieuwe business te halen uit het netwerk. Dat vergt een denkwijze waarbij u bereid moet zijn om zaken los te laten wanneer dit kan en vast te grijpen wanneer dat moet. Een aantal tips: 

1. U kunt meer zijn

Wellicht is het goed om een keer stil te staan bij hoe u het bedrijf waar u werkt ziet en hoe een buitenstaander het kan zien. Vaak wordt bij een introductie het bedrijf op relatief eenduidige wijze gedefinieerd: wij zijn een bedrijf uit de transportsector, in de olie of in de food, et cetera Maar laat u daarmee zien wat uw bedrijf echt te bieden heeft en welke sterktes voor anderen interessant kunnen zijn? Welke markten en klantgroepen kent u goed, welke technologieën beheerst u? Dat is uw aanbodkant. Maar bedenk ook bij wat voor nieuwe business uw bedrijf zelf baat heeft. Wat zoekt en vraagt u? Als u zo voorbereid naar een netwerkbijeenkomst gaat, heeft u veel meer aangrijpingspunten om op zoek te gaan naar nieuwe kansen. Uw blikveld is verruimd en u vergroot de kans op kansrijke ontmoetingen.

2. Zoek naar de toevalligheid
Zoek in de bijeenkomst personen met wie u intuïtief een klik hebt. Dit zijn mensen die u intrigeren en die ook aandacht en interesse voor u hebben. Knoop met hen het gesprek aan. In deze fase hoeft u zich niet druk te maken over resultaten die de bijeenkomst wel of niet direct gaan opleveren. Luister, observeer en deel uw inzichten. Bij een netwerkbijeenkomst kunt u zeer veel mensen ontmoeten. Het is echter nu niet van belang hoeveel gesprekken u voert. Een beperkt aantal goede gesprekken is zeker ook de moeite waard. Probeer echt wezenlijke gesprekken te voeren met de personen die u ontmoet. Investeer in het gespreksmoment met uw partner. Denk na over de uitdagingen waarmee de ander zit. Toon uw bereidheid om te brengen en niet alleen te halen.

3. Leer lateraal denken
De mensen die u ontmoet zijn vaak niet uit uw eigen sector of industrie afkomstig. Luister naar de aanpak die zij volgen om uitdagingen op te pakken. Associeer en maak dwarsverbanden tussen de oplossingen. Vermijd het denken dat de andere aanpak niet werkt in uw bedrijf en sector, maar ga uit van de gedachte: stel dat het wel mogelijk zou zijn. Hierdoor geeft u uzelf de kans echt iets te leren van de ander en om daadwerkelijk nieuwe inzichten op te doen.

4. Wees u bewust van uw eigen samenwerkingsvaardigheid
Voordat u zich inlaat met netwerken is het goed om een keer stil te staan bij de samenwerkingsvaardigheden van uw bedrijf. Staat uw onderneming open voor samenwerken? Kunt u binnen het bedrijf de wil en de draagkracht organiseren om wezenlijk nieuwe business tot stand te brengen? U kunt er immers vanuit gaan dat agenda’s vol zijn en worden gedomineerd door lopende zaken die moeten worden afgehandeld. Het overtuigen van de eigen organisatie om te starten met een nieuwe idee is daarom lastig. U moet zich ervan bewust zijn dat extern netwerken ook betekent dat in een later stadium ook de eigen organisatie moet aanhaken. Is die daar klaar voor? Er zijn manieren om uw samenwerkingsvaardigheden te peilen. Maak in uw organisatie uw conclusies over de samenwerkingsvaardigheid bespreekbaar.

5. Maak afspraken over de te behalen doelen
Wees vanaf het begin helder over uw doelstelling om nieuwe business te realiseren . Weet dat gezellige creativiteit en ideeën alleen niet genoeg zijn. Wanneer u echt nieuwe business wilt realiseren, dan moet u bereid zijn om een aanzienlijk deel van uw beschikbare tijd te investeren in de samenwerking, in het starten van een project en in het creëren van een nieuw en werkend verdienmodel. Uw organisatie en die van uw partner moeten binnen afzienbare tijd een inhoudelijk business concept hebben uitgewerkt. U moet doorpakken als het gaat om het invullen van de teamrollen, het maken van de contracten en het starten van een nieuwe business.

6. Toon veerkracht en uithoudingsvermogen
Een van de zaken die horen bij nieuwe business is dat er niet veel gebeurt zoals het gepland is. Gedurende de uitvoering van het project heeft u te maken met nieuwe inzichten en ook tegenslagen. Zorg ervoor dat het team waarmee u aan de slag gaat veerkrachtig is. Dit betekent dat zij het incasseringsvermogen hebben om ook onder moeilijke omstandigheden goed te functioneren, veerkracht te tonen en door te groeien. Geef het team de kans om te leren en zich aan te passen als omstandigheden wijzigen.

7. Vier uw successen
Neem de tijd om met het team successen te vieren. Vier niet alleen het einddoel maar ook het behalen van de tussentijdse mijlpalen. Als u gezamenlijk aan de slag gaat, dan volgen geplande én ongeplande resultaten. Sta ook stil bij leermomenten. De doelen lijken dan niet behaald, maar probeer vast te stellen wat u en het team toch kunnen meenemen uit het afgelegde traject. 

Topsport
Het succes van netwerken is afhankelijk van een goede voorbereiding, een helder beeld over eigen kunnen én kennen en ambities. Open staan om kennis te nemen van, te leren van en een sterk vermogen om nieuwe inzichten te koppelen aan uw eigen situatie. U moet kunnen denken vanuit de wereld van de ander (win-win). De ontmoeting is het begin en echt succes vraagt om heldere keuzes en sterke betrokkenheid en voorbereiding. Netwerken en samenwerken is dus topsport en vraagt goede training en een doorzettermentaliteit.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwen houden netwerken het liefst zakelijk
 Acht tips om u naar een nieuwe baan te netwerken
 Hoe vindt u een baan via uw netwerk? Twaalf do’s en don’ts
 Tien netwerktips voor netwerkhaters
 
 
reacties
 
Phil Kleingeld  |   | 
1-12-2011
 | 
11:38 uur
In dit artikel kom ik een aantal zinnige opmerkingen tegen maar ook hier bekruipt me weer het gevoel dat we het niet over netwerken maar over acquisitie hebben;de gebruikelijke misvatting.

In 2009 heb ik door een HBO-student een onderzoek laten doen naar de effectiviteit van 'netwerken' en daar kwam als resultaat uit dat ruim 68% teleurgesteld was in het resultaat. Op zich is dit niet zo verwonderlijk want als men naar bijeenkomsten gaat met de intentie te verkopen, dan zijn er bijna per definitie geen kopers te vinden. De conclusie was dan ook snel gemaakt: het bezoeken van massale bijeenkomsten met als doel acquisitie te plegen is voor velen een zinloze aangelegenheid. Dat wil niet zeggen dat het niet gezellig kan zijn en dat men daar geen leuke mensen tegenkomt. In denk dat er in 2 jaar niet veel is veranderd in de cijfers als wij weer een onderzoek naar de effectiviteit van 'netwerkbijeenkomsten' zouden houden. Het opbouwen van een goed netwerk om je kennis aan te vullen en anderen te helpen met het aanvullen van hun kennis, steun te geven en steun te vragen, informatie en ideeën uit te wisselen is de essentie van netwerken en daar past geen massale maar individuele aanpak bij.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10