zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Online Nederlander alleen goed te benaderen tijdens het shoppen

30 november 2011 - Nederlandse marketeers die nu hun online strategie voor 2012 aan het formuleren zijn, moeten zich focussen op het path to purchase van de consument. Op die manier zullen ze (potentiële) klanten gemakkelijker binden aan hun merk en kunnen ze invloed uitoefenen op het aanschafproces. Owned en earned media hebben allebei een belangrijke rol in dit proces. Maar val Nederland in de social media niet te veel lastig op momenten dat ze hier niet mee bezig zijn.

De online wereld biedt merken veel mogelijkheden, maar ze kunnen dat potentieel alleen maar realiseren via zorgvuldig toegepaste marketingstrategieën. Dit blijkt uit Digital Life 2011, uitgevoerd door TNS



Volwassen internetland
Nederland is een volwassen land op internetgebied. Bijna iedereen heeft toegang tot internet, we gebruiken het veel, vaak en ook al heel lang. Daarom gedragen we ons op het internet vaak anders dan mensen in opkomende markten. Voor hen is internet veelal nieuw. Er gaat een wereld voor ze open, het heeft hun leven echt veranderd. In de online wereld kunnen ze hun gevoelens beter uiten. Ze springen meteen in internet 2.0. Nederlanders en met hen de meeste andere volwassen markten hebben dat minder. Waar in China de groei op digital gebied de pan uitrijst, moeten bedrijven in Nederland veel harder werken om invloed uit te oefenen. 

Onderzoek en oriëntatie
Waar we als Nederlanders veel tijd in steken is in ‘onderzoek’ naar merken en producten. We oriënteren ons uitgebreid en schaffen ook veel aan via internet. Inmiddels is het een hele kunst om tussen de websites van de fabrikant, die van retailers en consumenten review sites, prijsvergelijkingssites, informatie van (merk)vrienden op Facebook, banners en twitterberichten je uiteindelijke keuze te kunnen maken. "Voor bedrijven in Nederland is dit echter de plek waar veel groei te halen is," zegt Martin Warmelink, directeur Technology & Media van TNS NIPO. "Is de interesse in een product of dienst eenmaal gewekt dan gaat de online consumer journey voor een belangrijk deel langs owned media zoals de eigen website waar bedrijven totale controle over hebben (84 procent gebruikt dat), maar in toenemende mate ook via earned media (gebruikt door 85 procent). Dit zijn websites waarop consumenten over producten schrijven en lezen. In deze categorie vallen ook sociale netwerken, blogs, twitter, consumentenvideo's (op bv YouTube) en natuurlijk de review en prijsvergelijkingssites." 

Earned media
Earned media spelen een belangrijke rol bij alle fasen van de consumer journey. Als bedrijf moet je dus goed weten welke mensen wat over je vertellen en natuurlijk ook wie het allemaal lezen. Negentien procent van de internetters in Nederland schrijft over merken en maar liefst 53 procent leest er over en laat zich hierdoor ook vaak beïnvloeden. Een relatief kleine groep heeft dus enorm veel impact. Dat reviews impact hebben blijkt wel uit het feit dat één negatieve review bij 28 procent van de zoekers al impact kan hebben op hun aanschaf. 

Typisch Nederlands: vergelijkingssites
Specifiek Nederlands is het grote gebruik van vergelijkingssites. Maar liefst 58 procent van de internettende Nederlander gebruikt dit ergens in zijn zoektocht naar het voor hem of haar beste product. Dat is ruim meer dan bijvoorbeeld in Duitsland, UK en Frankrijk, waar dit cijfer tussen de 40 en 45 procent ligt.
In Nederland is het moeilijk om als merk relevant te zijn in een social netwerk als Facebook. We zijn zeker niet direct engaged met het merk als we op de like button gedrukt hebben. 65 procent van de Nederlandse social netwerk gebruikers wil helemaal niet lastig gevallen worden door merken op hun sociale netwerk. Slechts een kwart (26 procent) heeft überhaupt een merk vriend (wereldwijd is dat 40 procent, in de Verenigde Staten bijvoorbeeld 57 procent en in het Verenigd Koninkrijk 42 procent). Martin Warmelink: "Nederlandse online consumenten zijn volwassen in hun gebruik, maar merken vinden niet altijd aansluiting. Ze zoeken een weg door de digitale mist. Marketeers die inzetten op het Path to Purchase kunnen ondanks alle ruis op het internet toch de juiste consumenten te binden."


Bron: TNS NIPO
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Online bereik nagenoeg gelijk ondanks dalende budgetten
 Delen van productinformatie online is ‘tweede natuur’ geworden
 Internet niet meer weg te denken bij het winkelen
 Helft bedrijven gebruikt geen social media voor marketing
 
 
reacties
 
Joke  |   | 
18-09-2012
 | 
10:37 uur
Inderdaad typisch Nederlands om op een vergelijkingssite het goedkoopste product uit te zoeken. Toch is onbewust de uitstraling van een website ook een motivatie om iets wel of niet te kopen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10