Werknemer vindt jaarlijkse vitaliteitsscan geen probleem
30 november 2011 -
Een meerderheid van de werknemers heeft er geen moeite mee als ze elk jaar een gezondheids- en vitaliteitsscan moeten ondergaan voor hun werkgever. Sterker nog, steeds meer werknemers zien een dergelijke scan zitten. Dat blijkt uit Het Nationale Werkplek Onderzoek 2011, waaraan meer dan 900 Nederlanders hebben meegedaan.
Het onderzoek spitst zich toe op drie sectoren: overheid, zakelijke dienstverlening en de gezondheidszorg. Werknemers voor de overheid hebben het minst vaak moeite met een jaarlijkse gezondheids- en vitaliteitsscan (59 procent). Voor zakelijke dienstverlening is dat 58 procent, voor de gezondheidszorg 51 procent. Vergeleken met het onderzoek uit 2010 zijn meer werknemers voorstander van een jaarlijkse controle. Een op de zes respondenten wil geen scan.
Langer doorwerken
Catelijne Joling, senior consultant bij 365: "Het kabinet wil dat werknemers langer doorwerken. Een periodieke en vrijwillige gezondheids- en vitaliteitsscan helpt hun bevlogenheid te vergroten. Eventuele problemen met de gezondheid of andere factoren die de vitaliteit beïnvloeden, komen immers vroegtijdig aan het licht. Er kan dan actie worden ondernomen, om ervoor te zorgen dat mensen ook daadwerkelijk langer kunnen doorwerken."
Een meerderheid van de respondenten vindt bovendien dat werkgevers middelen ter beschikking moet stellen om te voorzien in hun gezondheid en vitaliteit. "Dit begint met een goede balans tussen werk en privé. Werkgevers kunnen best de dialoog met iedere werknemer aangaan. Ze kunnen privé naar het werk halen door afspraken te maken over de juiste balans," aldus Joling.
Energie door bevlogenheid
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat een ruime meerderheid van de beroepsbevolking gelukkig wordt van het werk dat zij doet, ondanks de economisch zware periode. Geluk op het werk is vooral afhankelijk van omgang met anderen en het krijgen van positieve reacties. Collega’s worden het vaakst genoemd als reden waaraan men geluk ontleent. Het gaat dan over het contact en de samenwerking.
Voor bijna de helft van de werknemers geeft werkinhoud energie en drie op de vijf werknemers ervaart het contact met collega’s als positief. Het zijn vooral de werkende jongeren (onder de 24 jaar) die energie krijgen van leidinggevenden (71 procent). Hoe ouder de werknemer is, hoe minder energie hij krijgt van de leidinggevende.
Om ervoor te zorgen dat werknemers niet alleen langer kunnen, maar ook willen doorwerken is het van belang om op leidinggevenden juiste op de individuele energiebronnen te sturen.
Vitaal zijn en voelen. Een werknemer of met andere woorden een mens wil graag vitaal zijn, het behouden of worden. Vitaliteit, zowel lichamelijk als mentaal,het hangt nauw samen met drie pijlers van onze samenleving. Dit zijn familie, werk en wonen. Het zijn eveneens deze drie pijlers die onder druk staan in de huidige maatschappij. Waar voorheen de werkgever het liefst werk en privé als twee gescheiden gedeeltes zag, zien steeds meer werkgevers het belang in van een goede balans tussen beide. Twee keer per jaar een onafhankelijke deskundig vertrouwenspersoon kan veel leed voorkomen waardoor de werknemer in balans blijft en optimaal zich blijft inzetten voor de werkgever. Onafhankelijk karakter maakt dat de werknemer zich anders opstelt en daadwerkelijk vertelt wat hem of haar stagneert. Werknemers onder elkaar en binnen het bedrijf aanwijzen als vertrouwenspersoon kan nooit de dezelfde resultaten bewerkstelligen. Een goed vertrouwenspersoon richt zich op de buiten en binnenkant van de werknemer, waarbij dikwijls kwetsbare van zeer uiteenlopende aard onderwerpen worden besproken. Deskundig advies is hierbij op zijn plaats.De kosten van een onafhankelijk deskundige vallen weg ten opzichten van het uitvallen of minder goed presteren van de werknemer.
Preventief verzekeren is goedkoper dan curatief verzekeren.
Of te wel iedere Euro uitgegeven aan preventie bespaart 10 Euro op de ziektekosten.
Vitaliteit begint bij preventie en gezonde voeding.
'Een meerderheid van de respondenten vindt dat de werkgever middelen ter beschikking moet stellen om te voorzien in hun gezondheid en vitaliteit'.
Werkgevers beseffen veelal niet hoe eenvoudig het kan zijn om personeel tevreden en goed te laten functioneren: geef hen wat ook voor jouw als werkgever/manager/mens je belangrijkste drijfveren vormen: waardering, acceptatie, erkenning en veiligheid. Waardeer en erken je personeel eens op een andere manier dan alleen via het salaris en de gebruikelijke uitjes: complimenteer eens wat vaker, geef hen vertrouwen, wijs hen meer op hun sterke kanten en benut deze, maar heb ook oog voor de mens achter zijn functie. En dan niet alleen bij die ene die topprestaties levert, maar van alle leden van je team. Wees je ook bewust van de kwaliteit van de sfeer, de veiligheid, de binding en het werkplezier binnen je team. Een benadering die op de langere termijn veel meer oplevert dan alleen oog te hebben voor de prestaties van de individuele werknemer.
Een ondernemer of manager die zich bewust is van de meest wezenlijke drijfveren van hemzelf en zijn werknemers en daarnaar weet te handelen, is in staat adequaat het hoofd te bieden aan de uitdagingen van vandaag.
Investeer meer in dit bewustzijn door de intuïtieve intelligentie van jouzelf en die van je medewerkers te versterken. Je zult versteld staan van de vooruitgang in werkplezier, gezondheid en resulaten in je organisatie.