23 februari 2003 -
Managers en medewerkers geven elkaar nauwelijks feedback in de organisatie. Als het al gebeurt dan is het óf vooral negatieve feedback óf vooral positieve feedback.
Een kleine tien procent van de leidinggevenden zegt dat binnen hun organisatie evenwichtige en bruikbare feedback wordt gegeven aan elkaar. Dat blijkt uit een online opiniepeiling op deze site, waaraan 234 directeuren en managers deelnamen.
Feedback Meer dan 50 procent van de leidinggeven meent dat er onder de eigen collega's niet of nauwelijks feedback wordt gegeven. In organisaties waar dat wel gebeurt is er volgens ruim twintig procent sprake van uitsluitend positieve feedback. In zestien procent van de gevallen wordt alleen negatief teruggekoppeld.
Feedback-ladder Volgens managementcoach Coert Visser is directe, negatieve feedback vaak goed bedoeld maar leidt het meestal tot defensieve reacties. In organisaties waar vooral positieve feedback wordt gegeven, wordt kritiek in feite vermeden en wordt er geen lering getrokken uit gemaakte fouten. Visser introduceerde vorige week op Mangersonline.nl een bruikbaar alternatief: de feedback-ladder, een methode om in vier stappen op effectieve wijze constructieve feedback te geven. Het artikel is hier te lezen.