Zakelijke mobiele beller vaak nonchalant met data op telefoon
23 november 2011 -
Nonchalance en nalatigheid is tegenwoordig troef bij de zakelijke GSM-gebruiker. Blijkbaar is geen enkele zakelijke beller bang voor het verlies van waardevolle bedrijfsgegevens die op telefoon of SIM-kaart staan opgeslagen. 'Ach, die back-up doe ik volgende week wel.' De zakelijke mobiele beller is logischerwijs meer gefocust op zijn/haar eigenlijke werk en niet zozeer op de veiligheid van de mobiel. Begrijpelijk, maar is het verstandig?
Kees Jan Meerman van Stellar Data Recovery licht kort toe: "We zien telkens hetzelfde patroon. De zakelijke beller ziet geen enkel gevaar of vindt het niet belangrijk genoeg, totdat het fout gaat." Stellar Data Recovery stelt dat elk bedrijf een duidelijke back-up policy zou moeten voeren. Maar het lijkt erop - hoe vreemd dat ook klinkt - dat zelfs de grote bedrijven het belang er nog steeds niet van inzien.
Waarom moet het eerst fout gaan? De centrale vraag luidt telkens: "Waarom moet het eerst fout gaan, voordat de ernst van de zaak wordt ingezien?" Het lijkt erop dat de huidige ondernemer of manager niet over de juiste kennis beschikt of dat men het maken van een back-up te tijdrovend en dus te duur vindt. Maar op het moment dat men daadwerkelijk belangrijke bedrijfsgegevens kwijtraakt - en men dus écht te laat is - wordt het probleem alleen maar kostbaarder. Kees Jan Meerman van Stellar Data Recovery vertelt verder: "Het maken van back-ups is eigenlijk de meest simpele vorm van kostenbesparing. Op de huidige generatie smartphones staat enorm veel data. Een verloren geraakt telefoonnummer is eenvoudig te achterhalen of op te vragen. Dat is het probleem niet. Maar het probleem is veel groter, als ook bedrijfsgegevens als Word- en Excelbestanden, mailverkeer, voice-mailberichten, sms'jes of geheime telefoonnummers die op het intern geheugen of SIM-kaart staan zonder pardon verloren kunnen gaan."
Hoe kan het achteloze gedrag worden voorkomen?
Stellar Data Recovery ziet vooral in opgedragen richtlijnen van hogerhand een oplossing. Directies en managers moeten een veel prominentere rol gaan spelen betreffende voorlichting aan afdelingen en hun medewerkers. Met behulp van IT-auditors, die bekend zijn met alle technische mogelijkheden voor een regelmatige back-up, kan de vereiste voorlichting worden gekregen en de implementatie van de veiligheidsmaatregelen op eenduidige wijze worden doorgevoerd. Op deze manier wordt het voor iedere medewerker binnen elke organisatie duidelijk dat een veilige omgang met data op telefoons en SIM-kaart geen ondergeschoven kindje mag zijn.