21 november 2011 -
Drie op de vijf Nederlandse werknemers verwacht dat er dit jaar niet beknibbeld wordt op het kerstpakket. Net na het uitbreken van de kredietcrisis, was dit nog minder dan de helft. Deze optimistische kijk op het eindejaarsgeschenk blijkt uit een onderzoek dat MarketResponse onlangs uitvoerde onder werkende Nederlanders.
Werknemers geven nog steeds de voorkeur aan een traditioneel kerstpakket. Bij één op de vijf werknemers is de waardebon populair; voornamelijk onder vrouwen. Gemiddeld verwacht men dat werkgevers 40 euro zullen uitgeven aan een kerstpakket. Zo'n 45 procent vindt overigens een kerstpakket van meer dan 50 euro alleszins redelijk.
Steeds meer kerstpakketten
Ruim driekwart van de Nederlandse werknemers heeft in 2010 een kerstpakket ontvangen. In 2008 waren dit er een stuk minder: 61 procent. Ook de verwachting dat men helemaal geen kerstpakket zal ontvangen, daalt.
Kerstpakket is blijk van waardering
Het kerstpakket is volgens werknemers een traditie die zeker moet blijven. Net als voorgaande jaren wordt het door negen van de tien werknemers gezien als blijk van waardering. Een goed kerstpakket versterkt dan ook de relatie tussen werknemer en werkgever; mannen zijn hier zelfs iets gevoeliger voor.