Stagiair biedt perspectief in tijden van vergrijzing en crisis
17 november 2011 -
De vergrijzing en de crisis, twee ontwikkelingen die de arbeidsmarkt veranderen. Voor bedrijven is het belangrijk op tijd in te spelen in het gat dat dreigt te ontstaan. Dit kan door actief aan employer branding te doen, maar misschien wel een betere oplossing is gebruik maken van stagiairs.
Het CBS constateerde dat er de komende jaren 83.700 vacatures bijkomen tegenover 74.700 starters per jaar. Dit betekent dus dat er simpelweg 9.000 banen per jaar teveel zullen zijn. De crisis laat bedrijven krimpen, maar er zullen ook veel mensen hun werkplek verlaten.
Stageplekken
"Bedrijven realiseren zich niet vaak genoeg wat het belang is van het aanbieden van stageplekken. Stagiairs bieden in deze maatschappelijke en economische veranderingen een uitkomst," aldus Rob Kriegsman, algemeen directeur van Stageplaza. "Stagiairs zijn vaak goede, gedreven krachten. Ze beschikken over nieuwe kennis en andere invalshoeken. Een student geeft een frisse kijk op de situatie binnen een bedrijf."
Goedkope manier van werven
Onderzoek van Stageplaza heeft aangetoond dat uiteindelijk 30 procent van de stagiairs in dienst treed bij de werkgever van hun afstudeerstage. "Het aanbieden van een stageplek is een goede manier om te recruiten. U hebt de student zo’n zes maanden op proef voor zo’n 200 euro per maand. Daarna kunt u bekijken of u de student een vaste waarde laat worden in het bedrijf. Dit is een goedkope en effectieve manier om nieuw personeel te werven."