zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mannen gaan vaker op zakenreis dan vrouwen

17 november 2011 - Een onderzoek van BCD Travel onder 1.000 zakenreizigers toont aan dat vrouwen minder vaak op zakenreis gaan dan mannen. Ook is er een duidelijk verschil tussen de gewoonten van jongere en oudere zakenreizigers. Dit uit zich vooral in mediagebruik en uitgaven.


Mannen beleven zakenreizen anders dan vrouwen: tien procent meer mannen dan vrouwen ervaart een lagere werkdruk op zakenreis ten opzichte van een reguliere werkdag. Mannen blijken ook vaker op zakenreis te gaan dan vrouwen: bijna 40 procent van de mannelijke zakenreizigers gaf aan meer dan twee keer per jaar op zakenreis te vertrekken, tegenover 27 procent van de vrouwen. 



Vrije tijd

Ook in de vrijetijdsbesteding op zakenreis zijn duidelijke verschillen: 42,7 procent van de mannen surft tijdens vrije tijd op het internet, tegenover slechts 28,4 procent van hun vrouwelijke collega’s. Zij spenderen dan weer meer tijd aan culturele activiteiten zoals het bezoeken van plaatselijke musea. Daarnaast zijn er verschillen in de uitgaven van mannen en vrouwen op zakenreis. Vrouwen geven vaker geld uit aan cosmetica en parfum, terwijl mannelijke reizigers vaker elektronica en alcohol kopen. 

Vergeten…

Op een punt lijken mannelijke en vrouwelijke zakenreizigers wél sterk op elkaar: ze vergeten dezelfde zaken als ze op zakenreis vertrekken. Aspecten die regelmatig genoemd zijn: een visum, het afsluiten van een reisverzekering, verlenging van het paspoort en het reserveren van een parkeerdienst op de luchthaven. Om de zakenreiziger een geheugensteun te bieden heeft BCD Travel een checklist met zo’n 30 zaken waaraan gedacht moet worden bij het boeken van een zakenreis. 

Jong en oud reizen anders
Ook de generatiekloof tussen jonge en oudere zakenreizigers is duidelijk zichtbaar. Onder andere in de manier waarop zij tijdens de reis het nieuws volgen: van zakenreizigers onder de 30 jaar kijkt slechts een op de drie naar televisie, van de vijftigplussers kijkt de helft. Jongere zakenreizigers gebruiken vooral sociale media om de actualiteit te volgen (40 procent), wat bij oudere zakenreizigers veel minder het geval is (twaalf procent).
Bij de 50-plussers is het meer een gewoonte om een privéreis aan de zakenreis te koppelen: bijna de helft van hen blijft wel eens langer ter plaatse voor privédoeleinden, tegenover een derde bij de jongere generaties. Eén op de tien vijftigplussers neemt bovendien regelmatig zijn of haar partner mee op zakenreis, wat bij werknemers onder de 50 jaar amper voorkomt (drie procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ik ga op zakenreis en ik neem mee. . een goed boek en zwemkleding
 Zakenreiziger is gek op reizen
 Travel managers verwachten meer zakenreizen in 2011
 Vijf tips voor een veilige zakenreis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10