zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers besmet met managementspeakvirus

16 november 2011 - Managers communiceren omslachtig en ondoorzichtig. Dat komt doordat de meeste van hen last hebben van managementspeak. Ze brengen de meest voor de hand liggende zaken daardoor op zo'n manier, dat de kern van elke boodschap hopeloos verloren gaat. Taalexperts hebben de managementcode gekraakt en onthullen hoe het komt dat het managementspeakvirus vrij spel heeft in teams, op afdelingen en in organisaties. En wat de remedie is.

"Het bijzondere aan managementspeak is dat managers elkaar ermee besmetten," vertelt taalexpert Heidi Aalbrecht in het boek ‘De managementcode gekraakt’. "Binnen de kortst mogelijke keren praten ze elkaar na, ook al begrijpt niemand, inclusief de spreker, altijd waarover het gaat." 



De code gekraakt

De 'kraak' en de resultaten daarvan zijn samengebracht in het boek. Hierin analyseren taalexperts Aalbrecht en Wagenaar alles wat met de communicatie en de organisatie van de manager te maken heeft: taalgebruik, modellen, wetten, technieken en methodes. Ze onthullen welke trucs managers gebruiken om te laten zien dat zij managers zijn en leren niet-managers hoe zij daarmee om kunnen gaan. 

Kloof
"De groeiende kloof tussen managers en professionals in het bedrijfsleven wordt zeker voor een groot deel door managementspeak veroorzaakt," vult coauteur Pyter Wagenaar aan. Daarom is het essentieel dat zowel professionals als managers leren de managementcode te kraken, zodat ze beter kunnen samenwerken. 

Top vijf besmette beroepsgroepen

Zijn managers de enigen die vatbaar zijn voor het managementspeakvirus? Helaas, in de wachtkamer zijn ook andere beroepsgroepen te vinden. Enkele herkenbare voorbeelden van professionals die ook besmet zijn met het managementspeakvirus:
1. Consultants
2. Coaches
3. Marketeers
4. Communicatieadviseurs
5. Politici

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Top tien irritant managementjargon
 Vacaturejargon blijft abacadabra
 Weg met HR-jargon!
 Werknemer wordt ziek van managementjargon
 
 
reacties
 
NumoQuest  |   | 
16-11-2011
 | 
09:10 uur
We begeven ons in een bescheidenheid van deze genoemde groepen en begrijpen de intentie van dit artikel dan ook volkomen.

Dit hebbende gezegd hebben wij ons sinds jaar en dag verlaten op het 'algemene Nederlands' en dragen dit ook uit. We hebben daarvoor verschillende eenvoudige instrumenten.

'Ingewikkeld is zelden interessant'
Hoe wolliger het jargon, des te kleiner het begrip van de beoogde doelgroep. Het is een les die we onze cliënten telkenmale voor blijven houden. Het spreekt en schrijft namelijk vele malen makkelijker als men algemeen Nederlands hanteert dan dat men telkens moet nadenken of men niet het verkeerde bedoelde of niet.

Gebruik gewoon algemene termen en gooi er af en toe een illustratief stuk die een ieder begrijpen kan.

'Gebruik juiste betermingen'
Vanuit de politiek kennen we allemaal wel de botsing tussen Rutte en Wilders waarbij laatste de bekende opmerking maakte,'Doe toch eens even normaal man .....'

Los van wat men denkt van de politieke opvattingen van WIlders sloeg deze onbedoeld de spijker op zijn kop. Politici en kamerleden die betermingen gebruiken als 'straat/cafétaal', 'Jip en Janneke taal', 'Henk en Ingrid', zijn mensen die zich boven 'het volk' verheven blijken te voelen en zeker geen inzicht hebben wat er speelt.

Deze arrogantie laat zich dan regelmatig vertalen in reacties van de mensen waar het uiteindelijk dan ook om gaat.

Deze illustratie gaat op voor vrijwel alle andere genoemde beroepsgroepen die zich graag wensen te profileren en telkens tegen het zelfde aan lopen. Men ziet dan ook vaak gebeuren dat men een soort 'vertaalslag' moet maken de boodschap over te krijgen.

Eén op één

Wanneer men 1 op 1 moet toepassen, zoals dit bij coaches en consultants vaker het geval is, dan krijgt men direct respons dat de communicatie niet geheel in lijn is met degene om wie het uiteindelijk gaat.

'Boodschap overbrengen'

Vanuit de reclame wereld doet men er vrijwel alles aan de potentiële koper haast te bombarderen met imaging, boodschappen of spam. Men weet dat negatieve reclame uiteindelijk ook reclame is en alles voor de grote God 'Sale!'

'Simpel, simpeler, simpelst'

Men vergeet maar al te vaak de wetmatigheid dat het uiteindelijk allemaal gaat om de eenvoud. Wanneer u iets wil zeggen gebruik dan de gewone Nederlandse taal en bedenk dat ingewikkeld, in de overgrote meerderheid, dus ook uw vakjargon, verre van interessant is.

We kunnen beter de vinger op een zere plek leggen dan uitspraken doen zoals,'Jae', 'Dat zou zomaar kunnen', 'Maar', 'Misschien', 'Wellicht'. Dat zijn namelijk de opmaten naar een leugen of een halve waarheid. En nu juist dat is iets wat 'Henk en Ingrid' als geen ander doorzien. Vreemd eigenlijk dat de leden van de genoemde doelgroep dit zelf [nog] niet blijken in te zien.
Ron Ladage  |   | 
16-11-2011
 | 
10:11 uur
Een hele korte opmerking van deze coach aan managers, vraag een niet na een lang verhaal ''hebben jullie het begrepen'', maar vraag eens ''vertel eens na wat ik gezegd heb'', er gaat een wereld voor je open!!!!!!
Neem eens een coach/trainer diede praktijk echt kent en niet naar de mond van zijn klanten praat.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10