19 februari 2003 -
Verkopen is geen zwarte magie geworden, al zou dat gedacht kunnen worden bij de afkorting VOODOO. De Voodoo-methode is een stappenmodel om succesvol verkoopgesprekken te voeren.
Michel Hoetmer introduceerde de term deze week op SalesQuest.
Voodoo VOODOO staat voor Voorbereiden, Openen, Onderzoeken, Demonstreren, Opdracht krijgen en Opvolgen.
1. Voorbereiden Informatie verzamelen en inleven in de behoeften van de klant
2. Openen Doelstelling van het gesprek bepalen, zonder al te veel opsmuk. Stel u zelf kort en krachtig voor - niet langer dan dertig seconden - en fixeer u vervolgens op de problemen van uw klant.
3. Onderzoeken Stel vragen en onderzoek de unieke problemen en ongemakken van uw prospect. Ga aan het werk als een echte detective. Zoek naar problemen die u met uw product kunt oplossen. Stel vragen van algemeen naar specifiek.
4. Demonstreren Wacht met het presenteren van uw oplossing totdat de problemen van de klant, en de noodzaak om deze problemen op te lossen, voor u beiden volkomen duidelijk zijn.
5. Opdracht krijgen Overleg met de klant en vraag om de order!
6. Opvolgen De koop is pas volledig afgesloten als de klant een zeer tevreden gebruiker is van uw product of dienst!