Integratie social media en corporate websites onvoldoende
14 november 2011 -
Nederlandse bedrijven maken nog weinig gebruik van de integratie van social media op corporate websites. Dit blijkt uit een onderzoek dat SB Talent onlangs uitvoerde op basis van de lijst top-500 bedrijven van Management Team. In tegenstelling tot veel buitenlandse bedrijven integreren in Nederland slechts enkele vooruitstrevende organisaties social media in hun corporate website.
Elk jaar stelt Management Team (MT) een lijst samen van de 500 bedrijven met het beste imago. SB Talent onderzocht in hoeverre de bedrijven op deze lijst gebruik maken van social media.
Weinig integratie
Uit het onderzoek bleek dat organisaties social media gemiddeld genomen breed omarmen. Opvallend genoeg blijkt dit niet uit hun corporate website: slechts 35 procent heeft social media geïntegreerd door middel van bijvoorbeeld pictogrammen die verwijzen naar eigen profielen. Een voorbeeld hiervan is de Twitter-knop onder nieuwsberichten, waarmee bezoekers zonder de site te verlaten met een Tweet kunnen reageren op bedrijfsnieuws. Binnen de financiële dienstverlening maakt slechts zeventien procent gebruik van social media-integratie. Farmaceutische bedrijven scoren met slechts tien procent nog lager.
Content
Bedrijven benaderen hun klanten momenteel dus via andere platformen dan hun corporate website. Karel van Gool, medeoprichter van SB Talent: "Dit gaat natuurlijk ten koste van de mogelijkheid om het gesprek dichter bij de corporate website en dus bij het bedrijf te brengen. Als je het voor de gebruiker gemakkelijker maakt om informatie te delen, vindt er meer interactie plaats tussen klant, organisatie en gebruikers onderling. Waarbij het natuurlijk wel van belang is dat de content op de corporate websites relevant, up-to-date en ‘deelwaardig’ is."
Brancheverschillen
In het onderzoek werd tevens per branche gekeken naar de kanalen die ingezet worden. Maar liefst 96 procent van de bedrijven heeft een profiel op LinkedIn, 67 procent bevindt zich op Facebook en ruim 61 procent is actief op YouTube. Wat de aanwezigheid YouTube betreft, blijken vooral hogescholen en universiteiten goed te scoren. De bouwsector en consultancy-bedrijven zijn op dit platform beduidend minder actief. Twitter blijkt met ruim 79 procent een populair kanaal. Vooral retail (90 procent), telecom (89 procent) en ICT- en software-gerelateerde bedrijven (86 procent) maken veelvuldig gebruik van een corporate Twitter-account. De bouwsector blijkt met 64 procent het slechtst vertegenwoordigd op Twitter. Van de bedrijven die actief zijn op Facebook is het wederom de bouwwereld, samen met consultancy’s, die slechter dan gemiddeld scoren. Boven aan het lijstje staan opnieuw de retail- en telecombedrijven.
Merkbeleving
SB Talent ziet nog veel ruimte voor verbetering voor de top-500 bedrijven. Van Gool: "Juist door het integreren van sociale profielen op de eigen website kan een bedrijf een eenduidige merkbeleving creëren. Social media-integratie kan er zo voor zorgen dat het contact tussen klant en organisatie als veel sympathieker ervaren wordt. Buitenlandse bedrijven als Nike en Starbucks hebben bewezen dat die integratie werkt. Onze Nederlandse bedrijven, die toch vaak een toonaangevende rol spelen op mondiaal niveau, zijn het dan ook aan hun stand en aan hun klanten verplicht om hier beter op in te spelen."
Veel bedrijven gebruiken nog traditionele manieren op hun producten aan de man e brengen. Ook QRcode worden nog veel te weinig ingezet, zo gebruiken wij sinds kort qrbiz omdat wij hier statistieken kunnen bijhouden van onze campagne.