zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Liefhebbers van latte macchiato hebben drukker sociaal leven

11 november 2011 - Mensen die regelmatig latte macchiato drinken, hebben een drukker sociaal leven en genieten meer van de koffiemomenten dan zwarte-koffiedrinkers. Liefhebbers van cappuccino en latte macchiato voelen zich tijdens het koffiedrinken zelfs gelukkiger en specialer. De luxe koffies worden vaker in gezelschap van vrienden genuttigd dan zwarte koffie, die meer alleen, met de partner of met collega's gedronken wordt.

Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO onder bijna 700 koffiedrinkers in opdracht van Friesche Vlag



Nederland koffieland, maar we gaan steeds minder op de koffie
Nederland is een land van koffiedrinkers: 86 procent van de Nederlanders drinkt wel eens koffie, 90 procent van hen doet dit dagelijks. De dagelijkse koffiedrinker nuttigt gemiddeld vier kopjes per dag. Koffiedrinken heeft een sterke sociale functie en staat volgens de koffiedrinkers uit het onderzoek voor 'genieten', 'gezellig' en 'ontspannen'. Uit cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau blijkt echter dat sinds halverwege de jaren 90 Nederlanders steeds minder bij elkaar over de vloer komen en we dus minder bij elkaar 'op de koffie' gaan. Het onderhouden van contact via social media als Facebook, Hyves en Twitter heeft daarentegen een grote vlucht genomen. 

Sociale media
Latte-macchiatodrinkers spreken vaker af en zijn het meest actief op social media
De koffie met warme en opgeschuimde melk wordt vaker dan zwarte koffie in gezelschap van vrienden gedronken. Zo worden de café latte en de latte macchiato door een kwart van de koffiedrinkers met melk meestal samen met vrienden genuttigd. Deze koffies drinken zij vaker ter ontspanning. Dit in tegenstelling tot zwarte-koffiedrinkers, die significant minder hun koffie met vrienden drinken (één procent) en het vaakst alleen (32 procent) of met collega's en zakenrelaties (27 procent). Latte-macchiatodrinkers onderhouden daarnaast ook het meeste persoonlijk contact met vrienden en bekenden. Zij spreken het vaakst af met vrienden en vriendinnen en zijn daarnaast het meest actief op social media.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse espresso is bovengemiddeld duur
 Liever goede koffie dan bonus?
 Nederlandse man grootste koffieleut 'on the road'
 Nooit een belangrijke vergadering zonder koffiepauze
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10