zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mannen worden voor potentieel beloond, vrouwen voor prestaties

11 november 2011 - High potentials krijgen allerlei adviezen die hen moeten helpen om carrière te maken. Omgaan met invloedrijke mensen in de organisatie, ambities bekendmaken en uw prestaties onder de aandacht brengen bijvoorbeeld. Een nieuwe studie van Catalyst stelt echter dat vrouwen die dezelfde strategie als mannen toepassen toch achterop raken in vergelijking met hun mannelijke collega's. 6Minutes.be schrijft erover.


Catalyst interviewde 3.345 high potentials die een traditioneel en dus ononderbroken loopbaanpad volgden na een MBA studie. Een derde van alle vrouwen en mannen focuste vooral op een doorgroei binnen de eigen organisatie. Een vierde zocht pro actief kansen op in de eigen organisatie maar keek ook daarbuiten rond. Wat gematigder waren de 28 procent vrouwen en 24 procent mannen die rustig de arbeidsmarkt aftastten. Relatief passief bleven veertien procent vrouwen en negentien procent mannen. 



'Juiste dingen doen'
’De juiste dingen doen' leverde echter niet dezelfde resultaten op voor de vrouwen als voor de mannen. Van de meest pro actieve groep, die overal kansen zocht, bracht 21 procent van de mannen het al tot CEO tegen elf procent van de vrouwen.
Niet alleen is er een kloof tussen vrouwen en mannen, de meest pro actieve vrouwen behaalden ook geen betere resultaten dan de vrouwen die zich enkel op de eigen organisatie focusten of slechts vanaf een afstand de arbeidsmarkt opvolgden. Wel was hun positie beter dan de vrouwen die zich passief opstelden.
Bovendien bleek dat, ongeacht de strategie die vrouwen volgden, ze steeds een lager salaris ontvingen dan mannen. 

Maatwerk voor vrouwen
Dat vrouwen geen carrière wensen, kan deze uitkomst niet verklaren. Ze toonden zich immers zowel over hun loopbaan als over hun salaris minder tevreden dan mannen. De conclusie is, volgens Catalyst, dat carrièreadvies geen 'one-size-fits-all' is.
Vrouwen bleken het meest gebaat bij 'visibiliteit'. Zij die aandacht voor hun prestaties vroegen, ervoor zorgden dat hun leidinggevende zich ervan bewust en erkenning en feedback zochten, bleken het meest door te groeien en het meest tevreden te zijn over het verloop van hun carrière. Op voorwaarde dat ze ook om promotie vroegen als ze meenden dat ze die verdienden.
Mannen maken dan weer het meest vorderingen wanneer ze ook externe kansen aanboren. De zichtbaarheid binnen de eigen organisatie lijkt minder relevant. Wel moeten ze zich bereid tonen om lange dagen te werken en desnoods wat privé tijd in te leveren. 

Potentie versus prestaties
Catalyst waagt zich op basis van het onderzoek aan de stelling dat mannen voor hun potentieel worden gehonoreerd terwijl vrouwen het van reële prestaties moeten hebben. Ook in die lijn ligt de bevinding dat mannen na een baanverandering steeds een hoger salaris krijgen, terwijl bij vrouwen precies het omgekeerde gebeurt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwen kiezen voor effectiviteit, mannen voor macht
 Vrouwen stressen meer over woon-werk verkeer dan mannen
 Aantal vrouwen aan de top blijft gering
 Meer vrouwen in de top: een mannenzaak
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10