Mannen worden voor potentieel beloond, vrouwen voor prestaties
11 november 2011 -
High potentials krijgen allerlei adviezen die hen moeten helpen om carrière te maken. Omgaan met invloedrijke mensen in de organisatie, ambities bekendmaken en uw prestaties onder de aandacht brengen bijvoorbeeld. Een nieuwe studie van Catalyst stelt echter dat vrouwen die dezelfde strategie als mannen toepassen toch achterop raken in vergelijking met hun mannelijke collega's. 6Minutes.be schrijft erover.
Catalyst interviewde 3.345 high potentials die een traditioneel en dus ononderbroken loopbaanpad volgden na een MBA studie. Een derde van alle vrouwen en mannen focuste vooral op een doorgroei binnen de eigen organisatie. Een vierde zocht pro actief kansen op in de eigen organisatie maar keek ook daarbuiten rond. Wat gematigder waren de 28 procent vrouwen en 24 procent mannen die rustig de arbeidsmarkt aftastten. Relatief passief bleven veertien procent vrouwen en negentien procent mannen.
'Juiste dingen doen'
’De juiste dingen doen' leverde echter niet dezelfde resultaten op voor de vrouwen als voor de mannen. Van de meest pro actieve groep, die overal kansen zocht, bracht 21 procent van de mannen het al tot CEO tegen elf procent van de vrouwen.
Niet alleen is er een kloof tussen vrouwen en mannen, de meest pro actieve vrouwen behaalden ook geen betere resultaten dan de vrouwen die zich enkel op de eigen organisatie focusten of slechts vanaf een afstand de arbeidsmarkt opvolgden. Wel was hun positie beter dan de vrouwen die zich passief opstelden.
Bovendien bleek dat, ongeacht de strategie die vrouwen volgden, ze steeds een lager salaris ontvingen dan mannen.
Maatwerk voor vrouwen Dat vrouwen geen carrière wensen, kan deze uitkomst niet verklaren. Ze toonden zich immers zowel over hun loopbaan als over hun salaris minder tevreden dan mannen. De conclusie is, volgens Catalyst, dat carrièreadvies geen 'one-size-fits-all' is.
Vrouwen bleken het meest gebaat bij 'visibiliteit'. Zij die aandacht voor hun prestaties vroegen, ervoor zorgden dat hun leidinggevende zich ervan bewust en erkenning en feedback zochten, bleken het meest door te groeien en het meest tevreden te zijn over het verloop van hun carrière. Op voorwaarde dat ze ook om promotie vroegen als ze meenden dat ze die verdienden.
Mannen maken dan weer het meest vorderingen wanneer ze ook externe kansen aanboren. De zichtbaarheid binnen de eigen organisatie lijkt minder relevant. Wel moeten ze zich bereid tonen om lange dagen te werken en desnoods wat privé tijd in te leveren.
Potentie versus prestaties
Catalyst waagt zich op basis van het onderzoek aan de stelling dat mannen voor hun potentieel worden gehonoreerd terwijl vrouwen het van reële prestaties moeten hebben. Ook in die lijn ligt de bevinding dat mannen na een baanverandering steeds een hoger salaris krijgen, terwijl bij vrouwen precies het omgekeerde gebeurt.