10 november 2011 -
Ruim driekwart van de Nederlanders vindt stil elektrisch rijden gevaarlijk voor vooral fietsers en voetgangers. Tweederde denkt dat de verkeersveiligheid toeneemt als elektrische auto's geluid gaan maken. Opvallend is dat de helft van Nederland daarbij kiest voor het traditionele motorgeluid als oplossing.
Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Siemens Nederland, uitgevoerd door Direct Research. Het onderzoek naar elektrisch rijden werd uitgevoerd in het kader van de wedstrijd: 'Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?'
Koopbereidheid is hoog
Gevraagd naar de bereidheid tot het kopen van een elektrische auto geeft bijna tweederde van de Nederlanders aan dat zij, afgezien van de prijs, hier positief tegenover staan. Dat gebeurt echter nog niet binnen vijf jaar, vindt vrijwel iedereen. Hoewel ruim 70 procent van de Nederlandse bevolking elektrische auto's nu nog duur vindt, althans duurder dan een gewone auto, is 60 procent er van overtuigd dat elektrische auto's over tien jaar gemeengoed zijn.
Goed voor milieu
Ondanks het feit dat weinig Nederlanders ooit zelf in een elektrische auto hebben gereden, typeert bijna 80 procent hem als 'beter voor het milieu' en ruim de helft hem als 'stil'. Het ontbreken van geluid bij lagere snelheid is volgens ruim driekwart van de Nederlanders vooral voor fietsers en voetgangers gevaarlijk. Bijna tweederde vindt dan ook dat de verkeersveiligheid aantoonbaar zou verbeteren als elektrische auto's onder de 50 km/h geluid zouden maken. De helft kiest dan voor het traditionele motorgeluid, een vijfde voor een brommend geluid en slechts een paar procent denkt aan een muziekje. Ook de overheid mag nog wel een duit in het zakje doen om elektrisch rijden te stimuleren. 95 procent van de Nederlanders vindt fiscale maatregelen een oplossing, 90 procent denkt ook dat korting op de energierekening helpt.
\Winnaar wedstrijd Elektrisch rijden, hoe klinkt dat? BMW Groep Nederland en Siemens Nederland organiseerden het afgelopen half jaar de publiekswedstrijd 'Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?', om een creatief en ludiek geluid voor elektrische auto's te bedenken. Omdat elektrisch rijden vooral binnen de bebouwde kom vrijwel geluidloos is, willen de bedrijven met deze wedstrijd een discussie losmaken over hoe elektrisch rijden moet klinken. Via deze website konden creatieve en ludieke oplossingen worden ingediend.
Ontwikkelingen elektrisch rijden BMW en Siemens zijn beide betrokken bij de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. BMW doet dat op het gebied van de auto's en autotechniek, Siemens richt zich onder andere op de laadpalen, de benodigde infrastructuur en smart grids. De ontwikkelingen op dit gebied volgen elkaar snel op. Siemens en BMW zijn het samenwerkingsverband om elektrisch rijden in Nederland mogelijk te maken.
Eén miljoen elektrische auto's in 2025? "Elektrisch rijden heeft de toekomst," aldus Bernard Fortuyn, lid van de Raad van Bestuur van Siemens Nederland. "Ook al wordt er nu nog geklaagd over de beperkte actieradius en problemen met het opladen, de komende jaren zullen technische zullen oplossingen worden gevonden die deze bezwaren wegnemen. De prognose dat er in het jaar 2025 rond de één miljoen elektrische auto's in Nederland rondrijden is een forse uitdaging, die nog wat extra stimulansen kan gebruiken." Fortuyn pleit dan ook voor meer steun van de overheid om elektrisch rijden te promoten. "Geef duurzaamheidspioniers nog meer voordeel door ze bijvoorbeeld vrij te laten parkeren en met hun elektrische auto over busbanen te laten rijden."
Definitief op de publieke agenda "Wij zijn blij met het initiatief van Siemens en BMW," aldus Linda van der Eijck, directeur van Veilig Verkeer Nederland. "Het geluid van het elektrisch rijden staat nu definitief op de publieke agenda". VVN maakt zich zorgen over de gevaren voor voetgangers en fietsers omdat die een elektrische of hybride auto nu niet aan horen komen. "Wel moet het geluid duidelijk herkenbaar zijn als dat van een auto. Hoe dat precies moet klinken vergt wat ons betreft nader onderzoek."
Steun voor geluid initiatief Al eerder verklaarde Prins Maurits van Oranje, voorzitter van het Formule E-Team, dat elektrisch rijden in Nederland aanjaagt, dat infrastructuur onmisbaar is voor het elektrisch rijden. "Daarom is het belangrijk dat grote internationals daarin samenwerken. Door die samenwerking zal er dan ook iets gaan gebeuren." Prins Maurits steunt het initiatief om een geluid voor elektrische auto's te ontwikkelen. "Ik ben zelf al twee keer aangereden door een elektrische scooter omdat ik die niet hoorde aankomen." Prins Maurits was dan ook niet alleen benieuwd welke inzendingen er kwamen, als lid van de jury-voorzitter wilde hij graag meedoen aan de beoordeling daarvan.