10 november 2011 -
Bedrijven en merken dienen vandaag meer dan ooit actief te zijn via sociale media. Volgens een onderzoek van Weber Shandwick in samenwerking met Forbes Insights, maken vele merken wel gebruik van digitale technologieën maar hebben ze nog een lange weg af te leggen om een kenmerkende ‘sociale’ identiteit te ontwikkelen. Dit schrijft 6Minutes.be.
Voor het onderzoek werden bijna 2.000 senior executives in 50 landen van ’s werelds grootste bedrijven ondervraagd. De aanwezigheid en activiteit van een merk via sociale media – de ‘sociability’ van een merk– is tegenwoordig een onontbeerlijke factor om een sterke reputatie op te bouwen. Bedrijfsleiders vinden vandaag dat de reputatie van hun merk voor 52 procent hierdoor bepaald wordt en dit zal in de komende drie jaar toenemen tot 63 procent.
Onvoldoende inspanningen
Managers in de Benelux geloven dat de reputatie van hun merk iets minder afhangt van de activiteit en aanwezigheid op sociale media (53 procent nu en 56 procent binnen drie jaar). Een meerderheid van de ondervraagde managers (87 procent) geeft aan dat zij een sociale media strategie voor hun merk hebben, maar 84 procent van deze zelfde groep managers vindt dat hun inspanningen onvoldoende zijn.
Hoe wordt een merk een topmerk? Het onderzoek toonde aan dat topmerken een dialoog aangaan met hun doelpubliek en specifieke content creëren die verder gaat dan enkel het verspreiden van nieuws of het organiseren van evenementen.
Topmerken bouwen communities die een hechte band hebben met het merk. Merken en organisaties moeten oprecht interesse tonen en vooral goed luisteren naar wat hun ‘fans’ zeggen. Bovendien maken sociale media bij topmerken meer integraal deel uit van de hele bedrijfsorganisatie, waardoor de ‘sociale’ identiteit ervan nog sterker tot uiting komt.
Waarde voor fans
"Er is een opmerkelijk onderscheid tussen enerzijds de theoretische en anderzijds de praktische wijze om merken ‘socialer’ te maken. Brand managers maken vaak gretig gebruik van nieuwe technologieën en applicaties maar verliezen daarbij soms hun zakelijke doelstellingen uit het oog – een ‘sociaal’ programma moet altijd waarde creëren voor de fans van het merk. Om een echt sociaal merk te creëren dienen bedrijfsleiders de interne structuur van hun bedrijf aan te passen en sociale media te integreren in alle departementen binnen de organisatiestructuur. Alleen zo kan een hechtere band gecreëerd worden tussen het merk en het doelpubliek," aldus Paul Baeyaert, Managing Director, Weber Shandwick Brussel.