Nederlandse prestatiecultuur niet meer van deze tijd
4 november 2011 -
Het Nederlandse bedrijfsleven reageert traag op organisatietrends ten opzichte van buitenlandse bedrijven. Onderzoek toonde al eerder aan dat Nederland slecht scoort op het gebied van innovatie (Global Entrepreneurship Monitor). Managementinnovaties zoals High Performance Organization zien daardoor ook moeizaam het daglicht, terwijl dit essentieel is om in het huidige klimaat onderscheidend te zijn.
"Ook managementtechnieken moeten met hun tijd meegaan, want bedrijven die niet veranderen blokkeren het aanpassingsvermogen en het innovatieve denken van hun mensen," vertelt veranderexpert Peter Stoppelenburg in het boek 'High Performance 3.0'. 'High Performance Organization (HPO), een relatief jonge managementtechniek, geeft deze vernieuwende focus en laat zien hoe je bedrijven écht beter kunt maken.'
Mens en prestatie
Waarom neemt het Nederlandse bedrijfsleven genoegen met middelmatige prestaties terwijl excellente prestaties echt geen brug te ver zijn? Dat is de hamvraag die High Performance 3.0 behandelt. "Een organisatie kan niet optimaal concurreren als ze niet het allerbeste uit hun mensen haalt. Daarom is deze managementinnovatie vooral gericht op de factor mens en hun prestaties," aldus Stoppelenburg.
Van Good naar Great
Een High Performance Organisatie 3.0 vindt zichzelf keer op keer opnieuw uit om business en persoonlijke groei te bewerkstelligen. Met High Performance 3.0 brengt hij een praktijkboek over het HPOgedachtegoed en laat de wetenschappelijke fundering van HPO samenvallen met praktische toepasbaarheid. Hij onderscheidt acht High Performance-elementen die noodzakelijk zijn om te komen tot een High Performance Organisatie. Bij elk van deze pijlers vertellen verschillende Nederlandse bedrijven over hun high performance uitdaging en successen in uitgebreide cases. Zo schreven co-auteurs mee van onder andere KPN, Desso, Quooker, Essent, Ernst & Young, Interpolis, Jumbo Supermarkten, Landal Greenparks en Ciber.
"Door in de juiste balans te werken met de acht High Performance pijlers leren managers en professionals ver boven de middelmaat uit te stijgen, te motiveren en tot nieuwe ideeën, kansen en oplossingen te komen," licht Stoppelenburg toe. "High Performance dus vanuit de organisatie, het team en vooral ook vanuit uzelf."