3 november 2011 -
Bijna drie van de tien werknemers wantrouwt de directie van hun organisatie zeer. Dit kwam naar voren uit onderzoek van het Kenexa High Performance Institute onder 10.000 werkenden. Minder dan de helft van de respondenten (48 procent) vertrouwt hun leiders, 28 procent vertrouwt ze niet en 24 procent weet het niet. Dit wantrouwen kan grote gevolgen hebben voor het personeelsverloop, de werknemertevredenheid en de prestaties van de onderneming.
Werknemers die hun leiders wantrouwen zijn negen keer zo geneigd actief op zoek te gaan naar een andere baan. ze melden vijftien keer vaker een onredelijke werkdruk en zeven keer vaker dat ze zich mentaal of lichamelijk niet goed voelen.
Vertrouwensaspecten
De aspecten die van invloed zijn op het vertrouwen zijn: integriteit (zijn ze eerlijk?), welwillendheid (geven ze om mij?) en competentie (zijn ze geschikt voor hun functie?). Om het vertrouwen van hun mensen te winnen, moeten directies en topmanagement dus werken aan deze drie punten. Dit kan door te luisteren naar medewerkers, met ze mee te leven, te doen wat ze beloven en hun mensen rechtvaardig te behandelen. Het allerbelangrijkste: vertrouw uw medewerkers.
Verder kwam uit het onderzoek naar voren dat werknemers hun leiders twee keer zo vaak vertrouwen als de organisatie een mission statement heeft gepubliceerd, werknemersonderzoek uitvoert, zich actief inzet om de kwaliteit te verbeteren, klanttevredenheidsonderzoek uitvoert, jaarlijkse functioneringsgesprekken houdt en/of medewerkers opleidingen aanbiedt. Hoe meer van deze zaken een organisatie doet, hoe meer vertrouwen werknemers hebben. Dit verlaagt niet alleen de kosten van het werven van nieuwe medewerkers, het vermindert meteen het ziekteverzuim.
Ouderen en jongeren
Wat betreft vertrouwen in de top, blijken er geen grote verschillen tussen mannen en vrouwen. Wel neemt het vertrouwen af naarmate de werknemer ouder wordt. werknemers van in de twintig vertrouwen hun leiders twee keer zo vaak als werknemers boven de 40. Managers vertrouwen de directie meer dan de rest van de medewerkers.
Bron:Management Issues
Hoe pak je dit aan, probleem is dat vertrekkende medewerkers tijdens exitgesprekken bijna nooit het achterste van hun tong laten zien. Tip..? check mijn Linked in profiel.
Je moet het probleem bij de wortel aanpakken en dus niet wachten tot mensen weggaan!
Hanno Schoenmakers
|
|
18
-
11
-
2011
|
14
:
32
uur
Mee eens, ergens een start maken is van belang in dit geval! Exitinterviews maken in ieder geval zichtbaar waar de problemen liggen. Mensen die de organisatie verlaten hebben intrinsiek de keuze toch al gemaakt die zul je niet behouden, voordeel hiervan is dat deze mensen (zoals wij het terugzien)in een online-exitinterview de ware reden ventileren. Terugkomend op jou 1e antwoord zal een leidinggevende eerst moeten weten wat er mis is..als hij zelf het probleem is zoals omschreven kom je er bijna niet achter.