zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ook duistere kanten bepalen of kandidaat bij organisatie past

2 november 2011 - Ondanks de huidige economische situatie is er een structurele verschuiving gaande van een werkgeversmarkt naar een werknemersmarkt. Dit vraagt volgens GITP om een dynamische manier van toetsen. Het beoordelen van de kandidaat én de organisatie, zorgt voor een goede match. Pas dan is een arbeidsrelatie ‘toekomstproof’.

Daarom is het belangrijk in een assessment nadrukkelijker te kijken naar de interactie tussen deelnemer en organisatie en naar de speelruimte en ontwikkelkansen die een organisatie biedt. Ook moeten de overeenkomsten met de toekomstige manager en collega’s meegenomen worden. 



Toekomstgerichte selectie
Alexandra Lindner, senior adviseur bij GITP: "De krapte op de arbeidsmarkt is in sommige sectoren nu al aanwezig en wordt de komende jaren steeds nijpender. Daarom wordt het nóg belangrijker voor organisaties om hun werknemers zodanig in te zetten dat zij datgene doen wat het meest rendeert maar ook wat het beste bij hen past. Omdat veranderlijkheid inmiddels regel is in organisaties, is het bovendien relevant om te onderzoeken welke impulsen en accenten een werknemer kan geven aan zijn werk. Met andere woorden: in welke richting verwachten we dat iemand zich zal manifesteren en ontwikkelen? En past die richting bij de mogelijkheden werkgever biedt?" 

Diepergaande beoordeling

Zowel een analyse van de drijfveren als van de donkere kant van de persoonlijkheid zijn een belangrijke toevoeging aan het assessment. Bij de aanname van werknemers wordt nu voornamelijk naar de positieve kanten van de persoonlijkheid gekeken. De negatieve kanten worden niet meegenomen, terwijl deze van grote invloed kunnen zijn op hoe iemand zijn functie invult. Lindner: "Het puur kijken naar positieve vaardigheden en eigenschappen is alsof je als bedrijf alleen kijkt naar de inkomsten, maar niet naar de uitgaven. De zogeheten donkere kant van een persoonlijkheid moet ook meegenomen worden om een compleet beeld te krijgen." Een analyse van de drijfveren geeft inzicht in wat iemand beweegt in zijn werk, waar hij warm voor loopt en dus hoe iemand zijn functie vormgeeft en kan toekomstig gedrag beter voorspellen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De psychopaat regeert de werkvloer
 Effectieve planning hangt af van uw persoonlijkheid
 'Stabiele werknemer is groter risico dan instabiele'
 Eigen persoonlijkheid belemmert vrouwen ook
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10