2 november 2011 -
De daling van de online mediabudgetten in 2010 hebben nagenoeg geen invloed gehad op het online bereik binnen zoekmachines. Dat blijkt uit de Top 100 Online Vindbaarheid van iProspect die sinds 2006 de 100 best vindbare websites van Nederland onderzoekt. De Top 100 meet het online bereik binnen zoekmachines van de 100 grootste online adverteerders van 2010.
Uit data van Nielsen Media blijkt dat de 100 grootste online adverteerders van Nederland in 2010 bruto gemiddeld dertien procent minder hebben uitgegeven aan online media in vergelijking met 2009. De verwachte impact op online vindbaarheid binnen zoekmachines blijft uit. De Top 100 Online Vindbaarheid toont dit aan met een minimale daling van het gemiddelde online bereik van een procent.
Top tien best vindbare websites 2011
1. www.anwb.nl
2. www.rijksoverheid.nl
3. www.rabobank.nl
4. www.vtwonen.nl
5. www.upc.nl
6. www.ah.nl
7. www.detelefoongids.nl
8. www.ikea.com/nl
9. www.abnamro.nl
10. www.randstad.nl
Stijgers
De Top 100 Online Vindbaarheid wordt net zoals vorig jaar aangevoerd door ANWB. Met een bereik van 86 procent laten zij de concurrentie ver achter zich. De nummer twee van vorig jaar, Rabobank, maakt dit jaar plaats voor het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Organisaties die vorig jaar niet tot de grootste 100 online mediabesteders behoorden, maar dit jaar een top tien positie hebben veroverd zijn De Telefoongids & Gouden Gids en Randstad.
Politieke partijen in top online mediabesteders
De Top 100 Online Vindbaarheid, die dit jaar voor de zesde keer is uitgevoerd, zorgt elk jaar voor opvallende vermeldingen. Mark van Dijk, Managing Director van iProspect hierover: "Voor het eerst in de geschiedenis van de Top 100 Online Vindbaarheid behoort een politieke partij tot de onderzochte organisaties. In verkiezingsjaar 2010 heeft de partij van minister-president Mark Rutte een groot deel van het budget gespendeerd binnen het online kanaal. Dit heeft zich doorvertaald naar een 29ste plaats in de Top 100 Online Vindbaarheid."
Mediabestedingen versus online bereik
In de dalende bruto online bestedingen van Nielsen, zijn Search uitgaven niet opgenomen. De minimale verschuiving van het gemiddelde online bereik binnen zoekmachines geeft aan dat de focus op Search Engine Marketing niet is verminderd. Het online marketingmiddel Search, met Search Engine Optimalisatie in het bijzonder, wordt serieus genomen door Nederlandse adverteerders.
Voor de volledigheid toch nog even het directe linkje naar het onderzoek van iProspect. Goed om te zien dat er nog steeds tijd en aandacht wordt besteed aan dit soort onderzoeken.
Overigens vond ik het onderzoek van Eduard Blacquière over de ontwikkelingen in SEM wat hij presenteerd op de SES in Amsterdam ook erg waardevol...