2 november 2011 -
Bijna twintig procent van de werknemers in Nederland wordt vrolijk van veel kleur op kantoor. Daarnaast geeft één op de tien respondenten aan dat kunst op kantoor hem of haar inspireert. Dit blijkt uit onderzoek van de website Postitwar-award.nl, een initiatief van NationaleVacaturebank.nl, onder ruim 1.000 respondenten.
De manier waarop het kantoor is ingericht vindt meer dan 80 procent van werkend Nederland belangrijk. Mark Borgman van Postitwar-award.nl: "Bij veel organisaties is de sfeer heel bepalend voor de productiviteit. Werkgevers denken er vaak niet over na dat de kantooromgeving enorm bijdraagt aan de sfeer binnen een bedrijf. Gek, want meer dan 42 procent van de werknemers zegt zelfs productiever te worden van een goede kantoorinrichting." Bij een fijne kantoorinrichting denken Nederlanders vooral aan planten (26 procent), veel kleur (zeventien procent) en kunst (tien procent).
Kunst inspireert
"Sinds een paar weken is vanuit Frankrijk de rage doorgebroken in Nederland: Post-its in verschillende kleuren op de ramen plakken, zodat een creatieve afbeelding ontstaat. Hiermee wordt de overbuurman uitgedaagd om een betere creatie te plakken en zo ontstaat een zogenoemde Post-it war. Het stimuleert de creativiteit van werknemers en omdat het vaak om grote afbeeldingen gaat moet men samenwerken. Dat vergroot het saamhorigheidsgevoel," aldus Borgman. Om het saamhorigheidsgevoel en de sfeer op de werkvloer nog eens extra te stimuleren geeft de website Postitwar-award.nl een tafelvoetbaltafel weg aan het bedrijf met de meest bijzondere creatie.
Van mijn schilderijen worden mensen blij en dat zorgt zeker voor een betere sfeer op kantoor.
Mijn schilderijen zijn juist bedoeld voor kantoren en bedrijven, daarom verwerk ik een logo of kleuren van de organisatie in mijn schilderijen.
Bovendien worden nog meer mensen blij van mijn werk, want een groot deel van de opbrengst doneer ik aan een goed doel.
Dus voor mij een win win win situatie:
- Ik blij dat een schilderij een mooi plekje krijgt waar mensen er van kunnen genieten.
- De organisatie blij omdat zijn mensen blijer worden en bovendien is het mogelijk om positieve publiciteit te genereren.
- Het goede doel blij dat ze een donatie krijgen.