Vijf soorten gevreesde leiders en hoe u ze aanpakt
1 november 2011 -
De kans is levensgroot dat u al eens getuige bent geweest van de schade die een slechte leider teweeg kan brengen. Hoewel slechte leiders in alle soorten en maten voorkomen, zijn er vijf primaire types waarop ze altijd terug te leiden zijn, zo stelt Management Issues. Herkent u een van onderstaande types?
1. De Bedrieger
De bedrieger is de leider die via zijn eigen gedrag te kennen geeft dat misleiding en bedrog acceptabel zijn. Dit kan diverse vormen aannemen. De één licht zijn klanten op, de andere zijn medewerkers. Het algemene kenmerk: lege beloftes. Een organisatie die geleid wordt door een bedrieger wordt gekenmerkt door anarchie. Hoe kan er ook orde zijn als misleiding en bedrog de boventoon voeren? Als foutieve informatie vaste prik is? Als medewerkers mee krijgen dat het prima is om een klant voor te liegen om meer omzet te draaien of een promotie te beloven (maar nooit toe te kennen) om een getalenteerde collega te behouden, hoe kunnen leiders dan verwachten dat deze medewerkers betrouwbaar genoeg zijn om de accurate en tijdige informatie te verschaffen die nodig is om de onderneming te leiden?
Hoe bestrijdt u een bedrieger? Met bevestiging en documentatie! Houd alle afspraken, opdrachten, beloftes en garanties schriftelijk bij. Herhaal steeds wat uw baas u zegt om bevestiging te krijgen. Bevestigt deze leider een afspraak per e-mail, bewaar deze dan. U verandert het gedrag er niet mee, maar dit kan wel van pas komen als u uw gelijk wilt/moet bewijzen.
2. De Pestkop
De pestkop dreigt en manipuleert om zijn zin te krijgen. Pestkoppen zijn vaak luidruchtig en dominant. Hun minachtende houding verbergt vaak een onzeker en kwetsbaar ego – een ego dat niet zit te wachten op feedback en kritiek. Dit soort leider wordt alom veracht, maar dankzij hun zwakke ego hebben ze dit totaal niet door. Ze denken juist dat ze alom gerespecteerd worden.
Met een pestkop aan het roer wordt de organisatie onbeschaafd in denken en doen. Hier is het ieder voor zich en rattengedrag is eerder regel dan uitzondering. Het is immers altijd beter uw collega een mes in de rug te steken dan er eentje te krijgen van uw pestkop van een baas.
Wat te doen? Net zoals de pestkop op het schoolplein vroeger een flinke dreun nodig had om te dimmen, heeft de pestkop-baas een flinke dosis realiteit nodig. Dus geef niet toe en zeg ‘Nee!’Uw weigering om de grond ingeboord te worden zal effect hebben want de pestkop wil koste wat kost voorkomen dat zijn gedrag publiekelijk aan de kaak wordt gesteld. Vecht terug en de pestkop zal zijn frustratie op iets anders afreageren.
3. De Egoïst
De egoïst denkt alleen aan zichzelf en stelt zijn eigen belang boven dat van de onderneming. Deze leiders erkennen niet alleen niet de bijdrages van hun team, ze gaan bovendien met de eer strijken. Vanuit hun oogpunt is elk succes immers een direct gevolg van hun inzet en zou de organisatie sowieso nergens zijn zonder hen.
Een organisatie die geleid wordt door een egoist, kenmerkt zich vaak door een negen tot vijf cultuur. Het personeel is verdwenen zodra hun werkdag er op zit. Extra inbreng, tijd of inzet wordt immers toch niet gewaardeerd. Dus waarom moeite doen?
Werkt u voor een egoist, dan moet u voor uzelf nagaan of hun resultaten bijdragen aan uw eigen succes. Zo ja, niets aan de hand. Zo nee, ga dan op zoek naar een andere baan. Een egoïst zal namelijk geen concurrentie dulden en zal zich bedreigd voelen door een ieder die het lef heeft de strijd met hem aan te gaan. Doet u dit wel, reken er dan maar op dat uw werkleven erg zwaar zal worden.
4. De Gekke Wetenschapper
De gekke wetenschapper leeft voor onderzoek en experimenteren. Hij of zij ziet de onderneming als een groot laboratorium. Gekke wetenschappers voeren het ene experiment na het andere uit. Het grote probleem met dit soort leider is, dat het onduidelijk is of hun geëxperimenteer met nieuwe procedures en werkwijzes nu bedoeld zijn om de winst te verhogen of alleen om hun nieuwsgierigheid te bevredigen.
De gekke wetenschapper toont door dit gedrag weinig betrokkenheid met zijn personeel. Als gevolg daarvan gaan de medewerkers zich vaak even roekeloos gedragen. Het resultaat: totale chaos. Het kan jaren duren om de orde te herstellen aangezien het nemen van onberekende risico’s ingebed zijn geraakt in de cultuur en niemand meer weet wanneer het genoeg is geweest.
Als u houdt van continue verandering en optimaal tot uw recht komt in chaotische omstandigheden, dan kan het leuk zijn om voor zo’n leider te werken. Zo niet, dan heeft u twee opties: vindt een andere (rustigere) werkomgeving of zit uw tijd uit. Een gekke wetenschapper houdt zich immers niet bezig met de lange termijn. Ze willen op korte termijn zien wat de resultaten van hun geëxperimenteer zijn en gaan dan op zoek naar een nieuwe organisatie.
5. De Slavendrijver
De slavendrijver kent geen grenzen aan de inzet die hij van zijn mensen verwacht. Deze personen hebben geen sociaal leven, en dus gaan ze ervan uit dat hun medewerkers dat ook niet hebben.
Een organisatie met een slavendrijver aan het roer, kenmerkt zich door extreem veel gevallen van burn-out. Lange werkdagen en weinig ruimte voor plezier dragen hier zeker aan bij, maar de ellende begint pas echt als het personeel inziet dat er geen lichtje aan het eind van de tunnel is.
De beste manier om om te gaan met een slavendrijver is heel duidelijk grenzen te stellen. Bespreek deze in objectieve, simpele en beleefde termen; vertel duidelijk hoeveel werk er van u verwacht mag worden voor het gewenste resultaat en hoeveel concessies u bereid bent te doen om aan de wensen van uw baas tegemoet te komen. Heeft u deze grenzen eenmaal gesteld, houd u er dan aan. Zo niet, dan bent u de volgende die met een burn-out thuis komt te zitten.