31 oktober 2011 -
Uitmuntende leiders geven het goede voorbeeld. Oftewel: ze vertonen dat gedrag en doen die dingen die ze ook van hun team verwachten. Hiermee geven deze leiders hun mensen het gevoel dat ze dezelfde doelstellingen en ambities nastreven en dat ze die samen bovendien gaan bereiken. De beste leiders geven hun team het gevoel dat ze met zijn allen in hetzelfde schuitje zitten.
Goede leiders transformeren. Ze revitaliseren niet alleen de organisaties waarvoor ze werken, ze doen hetzelfde met de mensen die voor hen werken. Ze creëren een heel sterk gevoel van saamhorigheid. Dat wil niet zeggen dat ze hun team het werk uit handen nemen – dit zou juist wijzen op gebrek aan vertrouwen en weerstand oproepen. Nee, uitmuntende leiders plaveien de weg naar succes via sturing, coaching en communicatie.
Hoe creëert u zo’n krachtig gevoel van saamhorigheid?
1. Overtuigende visie
Om te beginnen dient de leider een toekomstvisie onder woorden te brengen die iedere teamlid begrijpt en waar iedereen bovendien aan bij wil dragen. Deze visie bepaalt de richting en is de basis van het gemeenschappelijke doel van de leider en zijn team. Het is hierbij essentieel dat het team de visie ‘snapt’. Zo niet, dan volgen ze niet of zijn ze niet effectief in de uitvoering.
2. Actieve sturing
Vervolgens moet een plan van aanpak worden opgesteld om de visie waar te maken. Een plan zonder duidelijke richting is echter weinig zinvol. De leider moet daarom volledig betrokken zijn, de vooruitgang actief bijhouden en indien nodig bijsturen – gedurende de volledige implementatie. Op deze manier kunnen ideeën die tijdens het proces ontstaan direct uitgevoerd worden.
3. Dynamische coaching
Tijdens de uitvoering is het belangrijk dat de leider richting en steun geeft. Een dynamische coach begrijpt zijn team en kan op het juiste moment op de juiste manier bijsturen.
4. Gezamenlijke toon De basisregels die voortkomen uit de visie en het plan van aanpak moeten samenwerking en teamwork ondersteunen, stimuleren en vooral belonen. Egoïstisch gedrag moet direct aangepakt worden. Gebeurt dit niet, dan kan dit en ander ongewenst gedrag erin sluipen en de resultaten ondermijnen. Deze nadruk op samenwerking moet beginnen aan de top. Medewerkers kopiëren immers het gedrag van hun leiders. Als de leider om de mening en input van het team vraagt, begrijpen de teamleden automatisch dat dit ook het door hen gewenste gedrag is.
Zodra deze basis er is, is het tijd om na te denken hoe u deze manier van samenwerken en saamhorigheid vasthoudt en uw organisatie ook in de toekomst op voorsprong blijft. Er zijn drie dingen die u hiervoor moet blijven doen:
1. Communiceren
Houd uw communicatie simpel en houd er nooit mee op. Leider en team kunnen simpelweg niet teveel communiceren. Zodra het gevoel ontstaat dat er informatie achtergehouden wordt of dat de feiten gemanipuleerd worden, dan kunt u het schudden. Mensen vertrouwen de informatie die ze nog wel krijgen niet meer en zullen niet meer het gevoel hebben dat ze een zelfde doel nastreven.
2. Betrekken
Betrek medewerkers bij belangrijke beslissingen en vraag hun mening. Nodig uit om feedback te geven en inzichten en informatie te delen. Zeg dit niet alleen, maar doe dit ook. Belangrijk, want het verschil tussen woorden en daden wordt op dit punt direct gevoeld.
3. U niet excuseren
Er zijn geen excuses voor uw eigen tekortkomingen en slechte gedrag. Nooit. Het erkennen van uw fouten mag nooit een excuus zijn om ze niet te corrigeren. Als u wilt dat uw team buitengewoon presteert en buitengewoon gedrag vertoont, zult u dat ook moeten doen. Slecht gedrag mag nooit worden goedgepraat of acceptabel gemaakt worden. Zelfs het uwe niet.
Zoals John Adams, de zesde president van de VS ooit zei: als uw acties anderen inspireren om meer te dromen, meer te leren, meer te doen en meer te worden; dan bent u een leider.
Bron:Management Issues