28 oktober 2011 -
Uit het jaarlijkse onderzoek van Booz & Company onder de 1.000 met de grootste R&D-budgetten wereldwijd, blijkt dat zij in 2010 met 550 miljard dollar 9,5 procent meer hebben uitgegeven aan onderzoek en ontwikkeling dan in 2009. Chinese en Indiase concerns realiseerden met 38 procent de grootste groei, tegenover een geringe twee procent groei door Nederlandse bedrijven.
Terwijl de omzet van alle concerns vorig jaar gemiddeld met vijftien procent toenam ten opzichte van 2009, daalde het percentage daarvan dat aan R&D wordt besteed van 3,8 naar 3,5 procent. Net als in 2009 is Apple het meest innovatieve bedrijf ter wereld, terwijl het maar 2,7 procent van de omzet in innovatie investeert. Echter, de afgelopen vijf jaar hebben de tien innovatiefste ondernemingen 27 procent meer omzet, 41 procent meer operationele winst en 30 procent meer beurswaardegroei gerealiseerd dan de top tien ‘big spenders’. "Bedrijfscultuur is essentieel voor het succes van de innovatie-inspanningen, want de resultaten zijn meetbaar," zegt Barry Jaruzelski, Partner bij Booz & Company. "Concerns waar de bedrijfscultuur de innovatiestrategie en de bedrijfsdoelstellingen ondersteunt, presteren aanzienlijk beter."
De jaarlijks stijgende uitgaven van grote ondernemingen aan R&D heeft zich vorig jaar, na eenmalige daling van 3,5 procent in 2009, met een toename van 9,5 procent (550 miljard dollar) weer voortgezet. De omzet van de concerns nam met vijftien procent toe waardoor het R&D-budget als percentage van de omzet, in 2010 met 3,5 procent iets lager lag dan in 2009 (3,8 procent). Dit blijkt uit onderzoek dat Booz & Company, voor de zevende keer heeft gedaan naar innovatie onder de duizend beursgenoteerde bedrijven wereldwijd die het meest aan R&D besteden. Barry Jaruzelski, Partner bij Booz & Company zegt dat deze toename vooral een herstel van de balans op de lange termijn betekent: "In 2009 is lang niet zo fors in de R&D-budgetten gesneden als op basis van de grote winstdalingen verwacht mocht worden. De groei in investeringen in 2010 betekent vooral een inhaalslag ten opzichte van het crisisjaar 2009."
Chinese en Indiase concerns Uit het onderzoek blijkt dat de uitgavegroei bij de ‘big spenders’ geografische verschillen laat zien. De grote Europese (5,8 procent) en Japanse ondernemingen (1,8 procent)schroefden hun R&D-investeringen in 2010 voorzichtig op, terwijl de Amerikaanse concerns met een stijging van 10,5 procent fors meer hebben besteed. Grote bedrijven in China en India nemen maar twee procent van de totale uitgaven aan R&D wereldwijd voor hun rekening, maar hun bestedingen groeiden met 38 procent weer stormachtig, net als in 2009.
Bestedingen Nederlandse concerns De elf Nederlandse 'big spenders' die in de top duizend zijn opgenomen hebben in 2010 € 5,2 miljard uitgegeven aan innovatie, ruim twee procent meer dan in 2009. Deze stijging ligt aanzienlijk onder de gemiddelde toename van R&D-bestedingen van 5,8 procent door andere Europese ondernemingen en 3,5 procent wereldwijd. De omzet van de Nederlandse bedrijven in het onderzoek steeg vorig jaar met 24 procent. Daardoor nam de zogenaamde 'R&D-intensiteit' van Nederlandse ondernemingen iets af van 1,6 procent in 2009 naar 1,3 procent in 2010. Nederlandse bedrijven geven al jaren een veel kleiner percentage van hun gezamenlijke omzet uit aan activiteiten rondom onderzoek en ontwikkeling ten opzichte van concerns wereldwijd.
Auto-industrie
De groei in de R&D bestedingen is met een bedrag van 36.1 miljard dollar voor twee derde deel afkomstig uit elektronica, de gezondheidszorg en de auto-industrie. Concerns uit de elektronicasector nemen met 28 procent het grootste deel van de totale uitgaven voor hun rekening nemen. Zij realiseerden ook de grootste absolute stijging van zeventien miljard dollar (een stijging van zes procent) terwijl de omzet met 14.2 procent omhoog ging. De gezondheidssector is met 22 procent de op een na grootste sector qua innovatiebestedingen en realiseerde vorig jaar een stijging van 9.1 procent (10.4 miljard dollar), in lijn met het wereldwijde gemiddelde. De auto-industrie maakt met 8.8 miljard dollar vijftien procent uit van de totale R&D-uitgaven wereldwijd. In 2010 namen de R&D budgetten toe met acht procent, na een forse bezuiniging van veertien procent in 2009, terwijl de gemiddelde omzet van deze sector met veertien procent is gestegen.
Innovatief imago
Net als in 2009 heeft Roche weer met 9.6 miljard dollar het hoogste R&D budget, wat op een omzet van 45.7 miljard dollar een zogenaamde R&D-intensiteit van 21 procent betekent. Plaats twee tot en met vijf wordt ingenomen door opeenvolgend: Pfizer, Novartis, Microsoft en Merck. Uit een enquête die Booz & Company hield onder 600 ondernemingsbestuurders die verantwoordelijk zijn voor innovatiestrategie is Apple net als in 2009 uit de bus gekomen als meest innovatieve onderneming ter wereld, gevolgd door Google en 3M. Facebook is dit jaar voor het eerst genoemd en staat op de tiende plek. Opvallend is dat Apple maar 2.7 procent van de omzet aan R&D besteed. In de top tien van concerns die het meeste aan R&D besteden komen er maar drie ook voor in de top tien meest innovatieve ondernemingen: Microsoft, Samsung en Toyota Motor.
De hoogte van het budget is niet bepalend voor het succes van de innovatie-inspanningen; de tien meest innovatieve ondernemingen realiseerden de afgelopen vijf jaar 27 procent meer omzet, 41 procent meer operationele winst en 30 procent meer beurswaardegroei dan de top tien ‘big spenders’.
‘Need seekers’ Sinds 2007 heeft Booz & Company drie onderscheidende innovatiestrategieën gedefinieerd. Allereerst is dat de strategie van de zogenaamde ‘need seekers’. Zij willen voorop lopen in de markt door consumenten actief te betrekken bij het bepalen van behoeften en het vormgeven van de innovaties. De tweede lijn die gevolgd wordt is die van de ‘market readers’. Zij zijn meestal niet de eerste op de markt, maar volgen die op de voet en creëren toegevoegde waarde door toenemende verandering te stimuleren met hun producten. Tenslotte zijn er de zogenaamde ‘tech drivers’ die middels technische resultaten zowel toenemende verandering of baanbrekende vernieuwing teweeg te willen brengen. Opvallend is dat 73 procent van de ‘need seekers’ aangeeft dat innovatiestrategie op een lijn ligt met de bedrijfsdoelstellingen en ondersteund wordt door de bedrijfscultuur, tegen over 27 procent van de market readers en 37 procent van de ‘tech drivers’. De innovatiestrategie van ‘need seekers’ is de afgelopen vijf jaar succesvoller geweest dan die van concerns die de twee andere strategieën hanteren: zes procent meer brutowinst en 7,8 procent meer beurswaardegroei dan die van de ‘tech drivers’ en 27 procent meer brutowinst en 19,6 procent meer beurswaardegroei dan de ‘market readers’.
Bedrijfscultuur essentieel voor succes Ondernemingen met een bedrijfscultuur die de innovatiestrategie ondersteunt en die ervoor zorgen dat de innovatie- en zakelijke doelstellingen op elkaar zijn afgestemd, hebben in de afgelopen vijf jaar 33 procent meer ondernemingswaarde en zeventien procent meer winstgroei gerealiseerd dan ondernemingen waar dat niet het geval is. "Bedrijfscultuur is essentieel, want de resultaten zijn meetbaar," zegt Barry Jaruzelski, Partner bij Booz & Company. "Concerns waar de bedrijfscultuur de innovatiestrategie en bedrijfsdoelstellingen ondersteunt, presteren aanzienlijk beter."
Additionele bevindingen
- De top 1.000 van ‘big corporate spenders’ neemt bijna de helft van alle investeringen in onderzoek en ontwikkeling wereldwijd voor zijn rekening.
- Voor het eerst in deze studie staat geen enkel elektronicabedrijf in de top drie concerns met de hoogste R&D bestedingen.
- Vier van de vijf grootste investeerders in innovatie en onderzoek wereldwijd zijn farmaceutische bedrijven
- De top twintig van concerns die het meest aan onderzoek en ontwikkeling besteden zijn gezamenlijk goed voor tien procent van de wereldwijde groei in 2010. Op een omzet van zestien triljoen dollar gaven zij in totaal 142 miljard dollar uit aan R&D, wat ruim boven het gemiddelde wereldwijde percentage van 9,4 procent zit.
- Van de onderzochte ondernemingen heeft 20 procent geen echte innovatiestrategie. De meerderheid, 60 procent heeft die belegd in de top van de onderneming. Bij de overige concerns wordt de innovatiestrategie ontwikkeld binnen een technische afdeling R&D of productontwikkeling (8,6 procent) of binnen de Marketing en/of Salesafdeling (12,6 procent).
- De drie meest innovatieve bedrijven zijn: Apple, Google en 3M
- Bedrijven uit Silicon Valley hebben vaker dan elders hun innovatiestrategie op een lijn gebracht met de gehele ondernemingsstrategie: 54 procent ten opzichte van veertien procent van alle ondervraagde bedrijven. Bij 46 procentvan de bedrijven uit Silicon Valley ondersteunt de bedrijfscultuur de innovatiestrategie en zijn innovatie- en bedrijfsdoelstellingen op elkaar afgestemd, ten opzichte van negentien procent wereldwijd.