Vijf succesfactoren om te overleven in slechte tijden
26 oktober 2011 -
In een omzeker economisch klimaat kunnen veel organisaties niet anders dan in de kosten snijden. Helaas zijn die vaak paniekreacties die focussen op de verkeerde gebieden, de prestaties niet verbeteren en potentieel waardevolle projecten een halt toeroepen. Uit ondezoek van het HPO Centre, komt naar voren dat bedrijven vaak de verkeerde keuzes maken omdat het senior management niet aan de lange termijn denkt.
André de Waal, directeur van HPO Centre, stelt dat de best presterende organisaties snijden in de kosten zonder daarbij uit het oog verliezen wat belangrijk is. Deze ondernemingen denken goed na over de lange termijn implicaties voor ze gaan snijden of projecten afstoten. Zij focussen op de core business van de onderneming. Ze nemen afscheid van werknemers die ondermaats presteren. Tegelijkertijd besteden ze extra aandacht aan de beste werknemers. Ze doen wat ze kunnen om zoveel mogelijk kennis en ervaring te behouden. En, misschien nog wel belangrijker, ze zetten alles op alles om de klant zoveel mogelijk waar voor zijn geld te bieden.
Vijf succesfactoren
Op basis van het onderzoek onder 1.400 organisaties in 50 landen, stelt De Waal dat er vijf succesfactoren zijn die van belang zijn om te overleven in een crisis en bovendien klaar te zijn voor de toekomst:
1. Kwalitatief management
Het management moet integriteit en coachend leiderschap combineren met snelle besluitvorming. Dit management neemt resoluut afscheid van werknemers die slecht presteren, is resultaatgericht en focust altijd op de lange termijn.
2. Openheid en actiegerichtheid De onderneming kent een open cultuur en input van medewerkers wordt aangemoedigd. Kennis en ervaring worden gedeeld en omgezet in actie om de prestaties te verbeteren. Mensen leren van fouten.
3. Lange termijn focus
Goede relaties, gericht op de lange termijn, met klanten, leveranciers en partners staan vooraan. Nieuwe managers worden intern opgeleid en aangesteld en talent wordt behouden, ondanks eventuele reorganisaties.
4. Aanhoudende verbetering en innovatie
De organisatie kent zijn onderscheidende kenmerken en stelt managers en medewerkers in staat om continu bij te dragen aan verbetering van de processen, diensten en producten. Processen die niet bijdragen aan de prestaties worden beëindigd.
5. Goed personeel
Werknemers zijn divers, vullen elkaar aan en kunnen goed samenwerken. Ze zijn flexibel in hun focus op het bereiken van het gestelde doel. Management en personeel zijn voordurend in gesprek zodat iederen precies weet wat er gebeurt en moet gebeuren.
Bron:Management Issues