21 oktober 2011 -
Gezond lunchen is de norm die voor het overgrote deel van de bedrijfsrestaurant bezoekers naar volle tevredenheid kan worden ingevuld. Wel zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen. Dat blijkt uit onderzoek van Veneca in samenwerking met Blauw Research naar de (gezonde) lunchgewoontes van 400 bezoekers van bedrijfsrestaurants .
Tussen mannen en vrouwen bestaan een aantal opvallende verschillen. Voor mannen zijn bijvoorbeeld gebakken vis (vijftien versus zes procent) en een warme maaltijd (acht versus twee procent) ingrediënten van een gezonde lunch. Vrouwen noemen vaker dan mannen bruin brood (98 procent versus 86 procent), salade (71 procent versus 57 procent) en hartig beleg (72 procent versus 45 procent).
Lunchprijs
Mannen zijn daarnaast bereid om meer te betalen voor een gezonde lunch. Voor 23 procent van de mannelijke bezoekers van bedrijfsrestaurants is een gezonde lunchprijs van vier tot zes euro acceptabel. Voor vrouwen is dit tien procent.
Meer uitkomsten
- 45 procent van de vrouwelijke werknemers maakt een lunchwandeling versus 23 procent van de mannen.
- Vrouwen nemen meer fruit (30 procent) en salade (31 procent) dan mannen (achttien en veertien procent) bij de lunch.
- Meer dan de helft (54 procent) van de werknemers is tevreden over de prijs-kwaliteitverhouding in het bedrijfsrestaurant.
- 77 procent van de werknemers luncht regelmatig tot dagelijks in het bedrijfsrestaurant.
- negen op de tien werknemers is tevreden over de mogelijkheden om een gezonde lunch te bestellen.
- De gezonde lunch Top vijf bestaat uit: bruin brood, fruit, salades, hartig beleg en melk.
Tot slot wijst het onderzoek uit dat de meerderheid van de werknemers (55 procent) het aanbieden van gezonde lunches de verantwoordelijkheid van de werkgever vindt.
met het verloop van een werkdag in gedachten
is het beste om een soort van broodtrommel met licht verteerbare ingredienten thuis samen te stellen naar eigen smaak