zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een derde van de Nederlanders wordt jaarlijks gehunt

20 oktober 2011 - Succesvolle werving is steeds vaker een combinatie van arbeidsmarktcommunicatie en arbeidsmarktbenadering, blijkt uit de eerste resultaten van het volledig vernieuwde Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). 32 procent geeft aan nooit gehunt te worden. Voor personen werkzaam in verpleging en onderwijs is dit zelfs 80 procent. Dit is zeer opvallend gezien de grote tekorten in deze functiegebieden.

Consultants, directieleden en mensen werkzaam in milieu worden het meest gehunt. Dit blijkt uit een analyse van 5.541 personen die ondervraagd zijn door Intelligence Group en representatief zijn voor de werkzame Nederlandse beroepsbevolking.


Gevraagd of benaderd worden voor een baan is al lang niet meer een exclusieve aangelegenheid. 32 procent van alle werkzame Nederlanders wordt minimaal één keer per jaar benaderd door een werkgever of bureau om daar te werken of te solliciteren. Twee procent van alle werkzame Nederlanders wordt zelfs gemiddeld vaker dan eens per week benaderd. Bij mensen werkzaam in een milieufunctie (7,8 procent), bediening en voedselbereiding (7,4 procent) en ICT (5,5 procent) is dit zelfs veel meer. Schaarste op de arbeidsmarkt, het flex karakter van de functie en/of de afwachtende houding (en lastige wervingshaalbaarheid) verklaren grotendeels het feit dat organisaties meer dan gemiddeld op deze profielen hunten. 

Meest en minst gehunte beroepen

Mensen werkzaam in de facilitaire dienstverlening, toerisme en journalistiek worden het minst gehunt. Verpleging en onderwijs staan op plek vier en vijf. Dit is opvallend te noemen gezien de grote tekorten in deze functiegebieden. Een verklaring is mede te vinden in het feit dat het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie en werving in deze sectoren veelal nog in de kinderschoenen staat en het ook niet sjiek wordt gevonden om ‘werknemers van elkaar te stelen’. 

Bereiken, bewegen en benaderen

Steeds meer is het proactief benaderen van kandidaten een onderdeel in de hedendaagse arbeidsmarktcommunicatie. Een trend die overkomt waaien uit Amerika en Engeland, waar proactieve benadering vijf tot tien jaar vooruit loopt op Nederland en die versterkt wordt door technologische ontwikkelingen zoals CV databases, E-recruitmentsystemen, Social Media en Search Engines. "Waar arbeidsmarktcommunicatie primair uitgaat van het bereiken en bewegen van doelgroepen, komt daar nu het benaderen van doelgroepen ook bij," aldus Véronique Oonk, Manager Analyse Intelligence Group. "Het speelveld van arbeidsmarktcommunicatie wordt groter en complexer de komende jaren, met nog meer maatwerk in arbeidsmarktbenadering. Succesvol zijn in werving, betekent dat je niet alleen het bereiken en bewegen goed moet beheersen, maar ook het benaderen. En vice versa. Dat wordt nog een hele opgave voor veel organisaties."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouw die de top wil halen kan het best voor zichzelf beginnen
 Wereldwijd weer meer managers gezocht
 Headhunter verliest van sociaal netwerk
 Ervaren ICT'ers grootste groep werkzoekenden
 
 
reacties
 
NumoQuest  |   | 
20-10-2011
 | 
07:57 uur
Ik denk dat we hier in Nederland ook even een beetje de afweging moeten maken wat zakelijk/financieel de mores is. In Nederland doen we de dingen nu eenmaal anders als in landen zoals de VS en het UK en telkens wordt in artikelen zoals deze wel een parallel getrokken. Tikje bevreemdend.

Hier in Nederland worden er meer en meer andere benaderingswijzen gebruikt waardoor potentiële zelf ook een stap mogen/moeten zetten om zo tot een match te kunnen komen.

Headhunting is altijd al maatwerk geweest en de compexiteit zit hem slechts in de toenemende mogelijkheden zoals de sociale media die wel eens dankbare bronnen kunnen blijken.

Hoe het ook zij, men heeft nog steeds de allergrootste moeite, klaarblijkelijk, een potentiële kandidaat op juiste merite te beoordelen waardoor die 'verborgen' mismatches, nog steeds boven de 50% blijken. Uiteraard geeft niemand dit graag toe uiteindelijk.

Men zet steeds meer in op een betrouwbare methode de werkelijke vaardigheden van de kandidaat inzichtelijk te krijgen. Terecht.

EK artikelen  |   | 
15-03-2012
 | 
14:05 uur
Daar ben ik het mee eens, Nederland is geen VS of UK ;)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10