Marcom-professionals kiezen massaal voor multinationals
19 oktober 2011 -
De top tien van favoriete werkgevers bestaat zowel voor de marketing- als de communicatieprofessional bijna volledig uit multinationals. In de eerste helft van deze ranking hebben beide professionals veel dezelfde favoriete werkgevers genoemd. Daarna worden de verschillen tussen de marketing- en communicatieprofessionals zichtbaar, deze zijn te herleiden tot de voorkeur voor profit en non-profit organisaties.
Dit blijkt uit onderzoek van USG Capacity. Rabobank is door de communicatie- en de marketingprofessional uitgeroepen tot de meest favoriete werkgever. De tweede plek is toebedeeld aan Philips. Shell eindigt bij communicatieprofessionals op de derde plek, voor marketingprofessionals is dat KLM. In de tweede helft van deze ranking komt naar voren dat communicatieprofessionals vaker gemeenten en stichtingen aanduiden als favoriete werkgever dan een marketingprofessional. Zij kiezen eerder voor meer commerciële organisaties die recent een opmars hebben gemaakt.
MVO of doorgroeimogelijkheden
"De verschillen verderop in de top tien bevestigen eerder onderzoek waarin we de pullfactoren van marcom-professionals onderzochten. Oftewel waarin we onderzochten wat deze professionals belangrijk vinden bij de keuze voor een werkgever. Een verschil was bijvoorbeeld dat een communicatieprofessional meer waarde hecht aan MVO en een marktingprofessional meer aan doorgroeimogelijkheden," aldus Wout Oosterhof, operationeel directeur USG Capacity.
Over het onderzoek
Het onderzoek is een initiatief van USG Capacity en werd uitgevoerd door Intelligence Group. Aan dit onderzoek namen bijna 340 marcom-professionals deel met minimaal drie jaar werkervaring en een HBO+ opleidingsniveau.