17 oktober 2011 -
Als we de algemene opinie moeten geloven, moeten bedrijven grote veranderingen aanbrengen om tegemoet te komen aan de geheel andere manier van werken van Generatie Y. Deze Millennials zouden geobsedeerd zijn door de nieuwste technologie, 24/7 toegang tot sociale media willen, willen kiezen waar, wanneer en hoe ze werken en continu op zoek zijn naar verandering.
Volgens onderzoek van het Britse JBA onder 25.000 mensen in negentien landen zijn veel van die veronderstellingen over Generatie Y echter onzin.
Dichtbij de baas
Zo blijkt bijvoorbeeld dat jonge werknemers vijftien tot twintig procent minder vaak de wens hebben om te kunnen kiezen wanneer en waar ze werken dan hun oudere collega’s – ze willen juist zo veel mogelijk op kantoor zijn, dichtbij hun leidinggevende. Ook flexibel werken is veel populairder onder oudere medewerkers dan jongere. Dit heeft wellicht consequenties voor de inrichting van werkplekken en gebouwen. Veel werkgevers stappen momenteel over op flexibel werken en verminderen de hoeveelheid kantoorruimte, in de veronderstelling dat ze daarmee jongere werknemers aantrekken. De grote vraag die rijst na dit onderzoek is of dat wel zo is.
Sociale media
Nog een mythe die onderuit wordt gehaald door het onderziek is dat Generatie Y toegang tot nieuwe technologieën eist en altijd op zoek is naar meer intellectuele connecties en stimuli. Het tegenovergestelde blijkt waar: jongeren zijn veel meer geneigd de beschikbare apparatuur te accepteren – het zijn de ouderen die het nieuwste van het nieuwste eisen. Evenmin kwam uit het onderzoek naar voren dat jongere werknemers meer toegang eisen tot sociale netwerken. Ze vragen er zelfs liever niet naar uit angst dat ze dan beschuldigd worden van luiheid.
Overwerk
Nog een onverwachte uitkomst betrof de houding rondom verandering. Jongeren bleken net zo graag als ouderen al het mogelijke te willen halen uit hun bestaande werksituatie en helemaal geen rusteloze types te zijn die continu willen veranderen, van baan onder andere. Jongeren zijn zelfs meer bereid over te werken en stellenhet werk vaker voor hun familie dan ouderen.
Traditionele waarden
De belangrijkste boodschap uit dit onderzoek: ondanks alle technologische en sociale revoluties blijven sommige dingen hetzelfde. Traditionele waarden als plichtsgetrouwheid en carrière willen maken, komen net zo vaak voor bij mensen die in 1950 zijn geboren als bij hen die in 1990 het licht zagen.
Bron:Management Issues
Ik geloof op hoofdlijnen in de resultaten van deze studie. Waarin de Y-generatie volgens mij wel verschilt van voorgaande generaties is de motivatie om een bepaalde job te vervullen; zo blijkt uit onze arbeidsmarktonderzoeken. Meer dan voorgaande generaties is de nieuwe lichting erg gedreven door intrinsieke motivaties, willen ze doen waar ze gelukkig van worden en waar ze voldoening uit halen. Daarnaast vragen ze een ander type beloning voor hun inspanningen. Geld is één, maar waardering van leidinggevenden en peers en intellectuele satisfactie zijn net zo belangrijk. Zo niet belangrijker zelfs. Herkent u dit?
Rob Luykx
|
|
9
-
11
-
2011
|
08
:
46
uur
Dat jongeren dichtbij hun leidinggevende willen vertoeven is kenmerkend voor deze generatie en sluit met dit onderzoek aan op de overige Y-onderzoeken. Ze vragen veel aandacht, begeleiding/ondersteuning tijdens ontwikkeling en evaluatie. Dat vraagt van generatie X en Babyboomers - die zelfstandigheid is bijgebracht, de taakgerichte leiderschapsstijl in te ruilen voor een coachende(tijdsinvestering). Overigens zullen de werkgevers die het gebruik van social media als 'arbeidsvoorwaarde' inzetten in hun arbeidsmarktcommunicatie een voorsprong creëren en onnodige angst bij jongeren om als lui te worden bestempeld, op voorhand wegnemen.