Europees iPad gebruik vergelijkbaar met Nederlandse trend
14 oktober 2011 -
Voor het eerst is er een internationaal onderzoek gehouden naar het gebruik van de iPad. Sanoma Media ondervroeg 3.673 gebruikers in zes Europese landen. Er zijn veel overeenkomsten, maar ook opmerkelijke uitschieters. Vooral Russen zijn fervente iPad’ers, soms hebben ze er wel vier in huis. In Finland wordt de iPad juist opvallend veel onderweg gebruikt.
In alle landen - het onderzoek werd gehouden in Nederland, Finland, Rusland, Hongarije, België en Duitsland - is de eigenaar van de iPad lang niet de enige gebruiker. Ruim meer dan de helft (57-71 procent) van de iPad’s wordt ook door andere personen actief gebruikt. Meestal is dat de partner en voor ruim een derde de kinderen. De meest voorkomende plek om de iPad te gebruiken is thuis. De tweede plaats is tijdens vakantie/reizen. Meer dan de helft doet dit ‘vaak’ en meer dan een derde ‘soms’.
Primaire computer
Het toegenomen iPad-gebruik heeft invloed op het gebruik van andere apparaten zoals laptop, desktop computer en mobiele telefoon. Thuis is de iPad de primaire computer geworden. 73 procent van de respondenten geeft aan dat zij de laptop of desktop computer minder zijn gaan gebruiken. 38 procent is de mobiele telefoon minder gaan gebruiken. Op het werk domineert de laptop of desktop computer vooralsnog. In Rusland en Hongarije wordt de iPad echter, in vergelijking met de andere landen, al twee keer zoveel als primaire computer op het werk gebruikt.
Tot vier uur per dag
Ongeveer tweederde geeft aan dat ze de iPad steeds vaker zijn gaan gebruiken. Bijna iedereen gebruikt de iPad meerdere keren per dag (92-98 procent), waarvan ongeveer de helft tussen de 30 minuten en twee uur. De Russen en Duitsers zijn de meest fervente gebruikers. Zij maken op een dag veel vaker en tot zelfs vier uur of meer gebruik van de iPad.
Betaalde apps
Ongeveer een derde van de respondenten heeft meer dan 50 apps gedownload. Duitsland (54 procent) en Hongarije (41 procent) spannen de kroon. Zij hebben de meeste gebruikers met meer dan 50 apps. Vrouwen downloaden in het algemeen minder apps dan mannen. Meer dan de helft van de respondenten heeft voor meer dan zes apps betaald.
De Europese iPad-gebruiker
Van de respondenten is gemiddeld 80 procent man en twintig procent vrouw. Het gebruik en de ervaringen met de iPad zijn vrijwel gelijk onder mannen en vrouwen. Het opleidingsniveau is hoog, vooral hoger beroepsonderwijs of universitair. In Rusland ligt dit percentage het hoogst (89 procent). In meer dan tweederde van de huishoudsituaties is men getrouwd of samenwonend met of zonder kinderen. Ongeveer 60 procent van de respondenten geeft aan boven modaal of twee keer modaal of meer te verdienen.