Bestuurder onderschat risico bellen, internetten en navigeren onderweg
13 oktober 2011 -
Even een telefoontje aannemen of de navigatie instellen tijdens het rijden moet kunnen, denken veel bestuurders. Als gevolg van de afleiding reageren bestuurders trager, gaan ze slingeren en missen ze informatie. "Bestuurders zien vier van de tien verkeersborden niet tijdens handheld bellen," zegt Jaap de Graaf, projectleider van de campagne 'Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden' bij Veilig Verkeer Nederland.
De campagne wil automobilisten bewust maken van de risico's van het gebruik van elektronische apparatuur tijdens het rijden. Negen toonaangevende bedrijven en organisaties presenteren bij de start hun telefoonprotocol. Daarmee willen ze hun medewerkers beschermen tegen de gevaren van het zakelijke bellen in de auto.
Verminderde aandacht
De gevolgen van afleiding kunnen verschrikkelijk zijn. Nynke raakte in augustus 2010 zwaar gewond omdat de chauffeur van de auto waarin zij meereed handheld zat te bellen. "Het ongeluk is nu meer dan een jaar geleden, maar nog elke dag word ik geconfronteerd met de gevolgen. Wanneer ik iemand in een auto zie bellen, wil ik diegene het liefst staande houden om te vertellen hoe het afgelopen jaar er voor mij heeft uitgezien door een 'belangrijk' telefoontje. Als je je realiseert hoe snel het mis kan gaan en welke enorme consequenties bellen in het verkeer kan hebben, dan is geen enkel telefoontje echt urgent."
Handhaving
De politie maakte vorig jaar tijdens de actieperiode 1.042 processen-verbaal op wegens roekeloos rijgedrag. Normaal zijn dat er in de zelfde periode 700. Ook dit jaar zal de politie extra aandacht geven aan het bedienen van elektronische apparatuur tijdens het rijden. "Vooral onze motorrijders worden ingezet, omdat die goed in de auto's kunnen kijken," vertelt Egbert-Jan van Hasselt Landelijk Programmamanager Politieverkeerstaken. "Ze letten vooral op handheld bellen in de auto, maar ook op mensen die uitgebreid de route bestuderen en even de e-mail lezen op de smartphone."
Telefoonprotocol
Veilig Verkeer Nederland voert de campagne in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu tot medio december uit samen met de politie, de ANWB, de BOVAG, de RAI, ESSO, BP en Gasunie. Esso (ExxonMobil) is een van de bedrijven die dit jaar aan de actie deelneemt. Het bedrijf kent al lang een verbod om tijdens het rijden te bellen of oproepen aan te nemen, vertelt woordvoerder Ellen Ehmen. "Een zeer beperkt aantal zakelijke rijders mogen de telefoon -alleen handsfree- opnemen als er een noodsituatie is. Het protocol blijft dan dat ze kort het gesprek aannemen om af te spreken dat ze terugbellen op een veilige plek langs de kant van de weg of op een rustplaats." Andere bedrijven en organisaties die deelnemen zijn Schenk Papendrecht BV, Shell, BP, Tata Steel, Gasunie, UPS Nederland en brancheorganisaties EVO en VNA. Zij maken in het kader van de actie hun telefoonprotocol openbaar.
''Even een telefoontje aannemen of de navigatie instellen tijdens het rijden moet kunnen, denken veel bestuurders. Als gevolg van de afleiding reageren bestuurders trager, gaan ze slingeren en missen ze informatie. ''Bestuurders zien vier van de tien verkeersborden niet tijdens handheld bellen,''
Mee eens, probleem is echter dat het qua wetgeving niet eenduidig is. Daarnaast zien agenten vaak dingen door de vingers wat het nog eens extra lastig maakt.