11 oktober 2011 -
17,8 procent van de zakenreizigers heeft geen idee of zijn of haar bedrijf een reisbeleid heeft. Dit blijkt uit onderzoek van BCD Travel. Volgens 42,3 procent van de respondenten heeft zijn of haar bedrijf geen reisbeleid. Bij bedrijven die wel een reisprogramma hebben, ergert 20,3 procent zich aan bepaalde aspecten ervan.
Dat schrijft Zakenreis.nl. Van de medewerkers in wiens bedrijf wél een travel policy van kracht is, blijkt slechts 4,8 procent niet te weten wat erin staat. De rest geeft aan dat in het reisbeleid onder meer regels over onkostennota's (bij 83,2 procent), budgetbepalingen (bij 63,7 procent), praktische richtlijnen voor het verblijf ter plaatse (bij 44,1 procent), keuze van het hotel en keuze van de luchtvaartmaatschappij zijn opgenomen.
Verplichte keuze
Bijna een vijfde van de zakenreizigers heeft aanmerkingen op het reisbeleid van het bedrijf. Vooral een aantal budgetbeperkingen wordt vaak als erg strikt ervaren en ook de verplichte keuze van hotels is voor velen een doorn in het oog. Andere aanmerkingen zijn het niet vergoeden van bepaalde zakelijke onkosten en de soms trage terugbetaling van onkostennota's.