Bedrijven gebruiken kennis eigen organisatie te weinig
14 februari 2003 -
Door onvoldoende gebruik te maken van kennis die in het eigen bedrijf aanwezig is, lopen bedrijven niet alleen kansen mis, maar ook omzet. Gemiddeld derft een onderneming zes procent aan omzet omdat de aanwezige kennis niet effectief wordt ingezet.
Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar het gebruik en het beheer van kennis bij de vijfhonderd grootste bedrijven in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Nederland.
Kansen De gebrekkige wijze waarop met de beschikbare kennis wordt omgegaan, heeft met name gevolgen voor het rendement en de winst van de onderneming. Bijna 80 procent van de bedrijven is zich bewust van het feit dat zij door het gebrek aan effectief kennismanagement operationele en commerciële kansen laten liggen. In steeds meer bedrijven hebben Raden van Bestuur hier aandacht voor.
Niet-financiële voordelen Van de bedrijven die actief bezig zijn met kennismanagement blijkt de helft er financiële voordelen van te ondervinden. Naast deze voordelen zien bedrijven ook niet-financiële voordelen, zoals verbetering van de kwaliteit van het werk, betere samenwerking binnen het bedrijf en een betere besluitvorming. De ondernemingen blijken kennismanagement met name toe te passen binnen de dienstverlening, marketing en sales en operationele activiteiten.
Bron:Sales Online