zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Delen van productinformatie online is ‘tweede natuur’ geworden

10 oktober 2011 - Het internet is zo ingebed in ons aankoopgedrag dat ruim 40 procent van de consumenten alleen nog maar een product of merk aanschaft als er online informatie over te vinden is. Wanneer het gaat om de aanschaf van grote items als auto's, tv's, computers en mobiele apparaten neemt dit percentage toe tot meer dan de helft . Daarnaast zien consumenten het online delen van productinformatie als een gewoonte; het is zelfs een ‘tweede natuur’ geworden.


Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek dat Initiative deed onder 4.031 consumenten. 



Leuk tijdverdrijf

Het onderzoek wijst uit dat een vijfde van de consumenten ook voor alledaagse producten als bijvoorbeeld shampoo en fastfood eerst online te rade gaat voordat hij tot een aankoopbeslissing over gaat. Een opvallend gegeven uit het onderzoek is dat het online speuren naar productinformatie door meer dan de helft van de ondervraagden als een leuk tijdverdrijf wordt gezien. 

Consument deelt ervaringen uit gewoonte

Meer dan de helft van de respondenten geeft aan merk- en productinformatie met anderen te delen via e-mail en social media. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om kortingscoupons, reviews of productnieuws. Van de respondenten doet 40 procent dit om anderen te informeren. Opvallend is dat ruim een kwart aangeeft dat dit zelfs een ‘tweede natuur’ is geworden- ze doen het bijna uit gewoonte. 

Implicaties voor marketeers

Juist deze ‘gewoonte’ is interessant voor marketeers en biedt nieuwe inzichten voor hun mediastrategie. Léonie Koning, directeur Initiative Nederland: "Hoe meer bedrijven en merken in staat zijn consumenten te laten deelnemen in een merk of ontwikkeling van een product, hoe groter de kans dat de populariteit van het merk zal groeien. In een tijd van wereldwijde economische crisis is het daarom des te belangrijker dat de marketeer de juiste snaar bij de consument weet te raken. De consument doet grondiger onderzoek voordat hij overgaat tot aankoop en kijkt kritischer naar waar hij zijn geld aan uitgeeft. De juiste mix van ‘paid, owned en earned media’ is hierbij de sleutel tot merkgroei."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Internet niet meer weg te denken bij het winkelen
 Online consumentenvertrouwen gegroeid in 2011
 Webconsument wordt steeds kritischer
 Marketeer weet zich nog geen raad met online influencers
 
 
reacties
 
Joke  |   | 
26-09-2012
 | 
16:45 uur
Ik wist niet dat er ook zoveel mensen zochten op ook de dagelijkse aankopen. Inderdaad een interessante ontdekking voor de marketeers!
Lavera shampoo  |   | 
18-10-2013
 | 
13:39 uur
Zo zie je maar: internet is echt niet weg te denken. Zelfs het delen wordt al normaal gevonden. Hier zie je maar dat de mens een kuddedier is want wat de buurvrouw koopt en dus deelt, zal dus wel in orde zijn!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10