Delen van productinformatie online is ‘tweede natuur’ geworden
10 oktober 2011 -
Het internet is zo ingebed in ons aankoopgedrag dat ruim 40 procent van de consumenten alleen nog maar een product of merk aanschaft als er online informatie over te vinden is. Wanneer het gaat om de aanschaf van grote items als auto's, tv's, computers en mobiele apparaten neemt dit percentage toe tot meer dan de helft . Daarnaast zien consumenten het online delen van productinformatie als een gewoonte; het is zelfs een ‘tweede natuur’ geworden.
Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek dat Initiative deed onder 4.031 consumenten.
Leuk tijdverdrijf
Het onderzoek wijst uit dat een vijfde van de consumenten ook voor alledaagse producten als bijvoorbeeld shampoo en fastfood eerst online te rade gaat voordat hij tot een aankoopbeslissing over gaat. Een opvallend gegeven uit het onderzoek is dat het online speuren naar productinformatie door meer dan de helft van de ondervraagden als een leuk tijdverdrijf wordt gezien.
Consument deelt ervaringen uit gewoonte
Meer dan de helft van de respondenten geeft aan merk- en productinformatie met anderen te delen via e-mail en social media. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om kortingscoupons, reviews of productnieuws. Van de respondenten doet 40 procent dit om anderen te informeren. Opvallend is dat ruim een kwart aangeeft dat dit zelfs een ‘tweede natuur’ is geworden- ze doen het bijna uit gewoonte.
Implicaties voor marketeers
Juist deze ‘gewoonte’ is interessant voor marketeers en biedt nieuwe inzichten voor hun mediastrategie. Léonie Koning, directeur Initiative Nederland: "Hoe meer bedrijven en merken in staat zijn consumenten te laten deelnemen in een merk of ontwikkeling van een product, hoe groter de kans dat de populariteit van het merk zal groeien. In een tijd van wereldwijde economische crisis is het daarom des te belangrijker dat de marketeer de juiste snaar bij de consument weet te raken. De consument doet grondiger onderzoek voordat hij overgaat tot aankoop en kijkt kritischer naar waar hij zijn geld aan uitgeeft. De juiste mix van ‘paid, owned en earned media’ is hierbij de sleutel tot merkgroei."
Zo zie je maar: internet is echt niet weg te denken. Zelfs het delen wordt al normaal gevonden. Hier zie je maar dat de mens een kuddedier is want wat de buurvrouw koopt en dus deelt, zal dus wel in orde zijn!