zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Manager kan heel wat leren van sprookjes'

7 oktober 2011 - Wie is er niet opgegroeid met sprookjes? Hans en Grietje die op een slimme manier samenwerken om de boze heks te ontvluchten, koning Midas die door zijn hebberigheid in een lastig parket belandt, Jaap die tot in de hemel klimt om zijn droom te bereiken. ‘We presteerden nog lang en gelukkig’ brengt de kracht van sprookjes onder de aandacht en laat zien dat er (meer) te leren valt van sprookjes als het gaat om organisatieverbetering dan van managementboeken.

In dit boek laten Tjip de Jong en Simon van der Veer zien dat sprookjes niet alleen mooi zijn, maar dat we er ook een hoop van kunnen leren. Ze verbinden een aantal beroemde sprookjes aan organisatieverbetering en bieden zo een nieuw perspectief om beter te presteren. 



De nieuwe kleren van  de keizer
Neem bijvoorbeeld het sprookje De nieuwe kleren van de keizer waarin twee sluwe kleermakers de keizer voor de gek houden met magische kleren, die onzichtbaar zijn. Volgens hen zouden alleen slimme en intelligente mensen de kleren kunnen zien. De keizer laat zijn belangrijkste vertrouwelingen de kleren bekijken, maar niemand ziet de kleren. Om niet dom gevonden te worden doen zij alsof ze de kleren wel zien. Ze zijn bang voor hun positie en maken hun twijfels niet bespreekbaar. Het gevolg is dat de keizer naakt over straat loopt en niemand iets durft te zeggen totdat een onbevangen jongetje, de waarheid vertelt en daarmee het patroon doorbreekt. 
Binnen organisaties bestaan ook onbespreekbare thema’s, zoals een nieuw strategisch plan voor een risicovol product of een opleiding voor de hele organisatie over klantgericht werken). Plannen waar men sterke twijfels over heeft of er de noodzaak niet van inziet, maar die door de leiding van de organisatie ingezet worden. Vaak worden gedachten daarover niet uitgesproken, omdat mensen zich conformeren aan de groep of bang zijn voor gezichtsverlies. Veel verbeteracties binnen organisaties stranden daarom door gebrek aan openheid en het niet durven bekritiseren van de plannen. Het sprookje van De nieuwe kleren van de keizer leert ons om het onbespreekbare, bespreekbaar te maken.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf dingen die u kunt leren van bijen
 Inspirerende lessen van groepsdieren
 Manager kan heel wat leren van straatkinderen
 Wat managers kunnen leren van Barack Obama
 
 
reacties
 
Quincy  |   | 
7-10-2011
 | 
09:12 uur
Een mooie, gepaste quote van Albert Einstein: “If you want your children to be intelligent, read them fairy tales. If you want them to be more intelligent, read them more fairy tales.”

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10