Recessie speelt online performance advertising in de kaart
3 oktober 2011 -
Maar liefst 75 procent van de managers geeft aan de adverteeruitgaven in het online kanaal te zullen verhogen. Dat blijkt uit een enquête van Zanox-M4N onder 60 online marketing managers van diverse Europese adverteerders. Uit het Europese Adverteerdersonderzoek 2011 blijkt verder dat driekwart van de ondervraagden het online performance kanaal wenst te verstevigen ten koste van het branding kanaal.
Gemiddeld verklaarden de ondervraagde online marketeers het budget voor performance advertising met twaalf procent te willen opschroeven. Een belangrijke verklaring die werd gegeven is de recessie-bestendigheid van performance advertising.
Online adverteren groeit
De resultaten van het Zanox onderzoek staan niet op zichzelf. Ook IAB Europe, de brancheorganisatie voor interactive advertising signaleerde een groei in online advertentiebestedingen van 15,6 procent naar 17,7 miljard euro in 2010. Nederland geeft in totaal een miljard euro uit aan online adverteren en staat daarmee op plaats vier in de Europese top tien. Het performance kanaal groeit overigens harder dan de algemene online advertentiebestedingen. IAB Nederland maakte eind mei dit jaar bekend dat affiliate marketing, het grootste performance advertising kanaal, in 2010 een groei heeft gerealiseerd van maar liefst 23 procent.
Budgetverschuiving
"Er is duidelijk sprake van een trend in budgetverschuiving ten gunste van online performance advertising," bevestigt Roger Kenbeek, Managing Director bij Zanox-M4N. "De algemene trend is: meer budget voor online adverteren en daarbinnen geldt weer meer budget voor performance advertising." Thomas Joosten, eveneens Managing Director bij Zanox-M4N vult aan: ,,Met de dreigende economische recessie zijn adverteerders steeds meer op zoek naar zekerheid en verwachten ze een maximale return-on-investment van hun advertentiebestedingen. Performance advertising is het enige online advertentiekanaal waarbij het no cure, no pay-principe echt van toepassing is. Hoe groter de economische dip, hoe hoger de bestedingen in performance advertising."
Bewustere keuzes
Overigens zoeken niet alleen adverteerders in recessietijd naar meer zekerheid, ook consumenten maken bewustere keuzes bij aankopen. Afgelopen woensdag maakte de Thuiswinkel.org en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) bekend dat Nederlandse consumenten meer tevreden zijn over het internet als oriëntatiekanaal. Bij ruim tweederde van de aankopen hebben Nederlanders vooraf naar informatie gezocht op het internet. De transparantie van het internet en het grote aanbod van websites die consumenten informeren, adviseren en helpen bij hun aankoopkeuze, bieden uitkomst bij een recessie.
Resultaatgericht
Roger Kenbeek besluit: "Naast de wens om resultaatgerichter te adverteren, gaven klanten aan de online adverteeruitgaven direct te willen koppelen aan de daadwerkelijke salesactiviteiten. Andere belangrijke redenen die werden genoemd om het online performance kanaal uit te breiden, waren de recessie-bestendigheid, de grotere budgetflexibiliteit en het vermogen om de juiste doelgroepen te bereiken en deze tot een sale of lead te laten converteren."
Begrijpelijk dat er veel meer mensen zijn die op de prijs letten. Gelukkig bestaan daarom de vergelijkingssites. Ook handig voor bedrijven om te kijken waar ze op in moeten spelen.