30 september 2011 -
Het vertrouwen van consumenten in online aanbieders van producten en diensten groeit. Dat blijkt uit grootschalig gebruikersonderzoek van onderzoeksbureau WUA!. De stijging gaat gepaard met hogere waarderingen voor de vormgeving en informatiewaarde van websites.
WUA! stelde in 2010 en 2011 een Top 100 websites van het jaar samen. Op basis van alle beoordelingen werden scores berekend voor een groot aantal thema's. De websites in de Top 100 scoren dit jaar gemiddeld een 7,0 op het onderdeel Vertrouwen. Vier tienden hoger dan het gemiddelde van 6,6 in 2010. Het vergelijken van alle 3.000 websites geeft dezelfde stijging: van 6,4 naar 6,8.
Het niveau van websites stijgt
De 3.000 websites stegen wat vormgeving betreft van een 5,8 naar een 6,3. De gemiddelde score voor informatiewaarde ging van 6,2 naar 6,6. De websites worden bovendien als gebruiksvriendelijker ervaren: deze score steeg van 6,3 naar 6,6. "Hieruit blijkt wel dat het algemene niveau van websites aan het stijgen is," zegt directeur Klaas Kroezen van WUA!. "Organisaties beginnen online beter aan te sluiten op de wensen van hun doelgroep."
Een kleine groep domineert
De voorsprong van de beste websites op de concurrentie is al jaren ontzettend groot. Zo wees onderzoek van WUA! al uit dat de beste website in een branche 34 procent meer oriënterende klanten overtuigt dan de nummer twee. Ook de scores op de onderzochte thema's verschillen enorm. Klaas Kroezen: "Ook online is alleen het beste genoeg voor de oriënterende consument. De verschillen geven aan hoe belangrijk het is de beste op het web te zijn."
Over het onderzoek
WUA! voerde in twee jaar 143 onafhankelijke onderzoeken uit naar het vrije online oriëntatieproces van consumenten. Daarin gaven 5.828 respondenten in totaal 32.723 beoordelingen over zo'n 3.000 verschillende websites.
Misschien moeten we eens stoppen met al die cijfers over de economie te verspreiden. De ene partij roept groei, de ander stagnatie en de volgende weer krimp. Volgens mij heeft het gewoon geen nut en dient het ook geen doel. De gemiddelde mens raakt er alleen maar van slag door en houdt nog steviger zijn of haar hand op de knip.
Ik vraag me af of het vertrouwen er nu nog is nu Nederland weer in een recessie is beland. Houden mensen hun hand op de knip nu er een crisis heerst, ondanks dat online aanbieders het vertrouwen van de consument wint? Ik vraag mij af of hier onderzoek naar gedaan is. Zo ja, wat is de uitkomst?