IT-opleidingen sluiten niet aan op behoeften van werkgevers
26 september 2011 -
Een onderzoek door de IBM Benelux Technical Expert Council (TEC) brengt een discrepantie aan het licht tussen het profiel dat werkgevers zoeken voor IT professionals en de vaardigheden die hen bijgebracht worden in de traditionele IT opleidingen. Sectororganisaties wijzen er al langer op dat de instroom van IT studenten in het hoger onderwijs veel te laag is om het structurele tekort aan IT’ers op te vangen.
Toch is het niet alleen hierdoor dat bedrijven moeilijk de juiste profielen vinden om IT posities in te vullen; de vaardigheden van IT studenten stemmen ook niet overeen met de behoeften van de bedrijven.
Polytalent
Het TEC-onderzoek toont aan dat de hedendaagse IT professional vooral polyvalent moet zijn en over meer moet beschikken dan alleen harde, technische kennis. Gevraagd naar de ingrediënten van het ideale IT profiel, blijkt dat puur technische skills belangrijk blijven, maar slechts 35 procent uitmaken van het ideale profiel. Interpersoonlijke vaardigheden en leiderschapscapaciteiten scoren bijna net zo hoog en bepalen 25 procent van het ideale profiel. Daarnaast wordt van de moderne IT’er ook inzicht gevraagd in de toepasbaarheid van IT. De vijftien procent die de respondenten toekennen aan ‘bewustzijn van sociaal-maatschappelijke uitdagingen’toont het toenemende belang dat wordt gehecht aan het vermogen van IT professionals om technologie in te zetten als antwoord op maatschappelijke uitdagingen in bijvoorbeeld het transport of de gezondheidszorg.
IT als kernpositie
Het stijgende belang van niet-technische vaardigheden in het ideale IT profiel, hangt samen met een duidelijke verschuiving in de plaats die de IT’er moet innemen in de organisatie. De IT specialist vervult allang niet meer enkel de rol van pure service provider, maar is uitgegroeid tot een van de sleutelfiguren in het bedrijf. IT professionals moeten inzicht hebben in meebouwen aan de bedrijfsstrategie. Om actief de businessdoelstellingen te ondersteunen, moet de IT professional zich steeds meer beroepen op managementvaardigheden en ondernemerschap. De ideale IT’er is dan ook niet langer een ingenieur pur sang, maar een information broker of IT architect.
Brede basiskennis
"Willen de klassieke IT opleidingen professionals afleveren die aansluiten op de behoeften van de IT bedrijven, dan zullen zij hun curriculum moeten aanpassen," zegt John Post, CTO Benelux bij IBM en co-auteur van de studie. "Nu zijn het immers afgestudeerden in opleidingen als Technische Bedrijfskunde of Bedrijfseconomie die de vaardigheden van de ideale IT professional het best benaderen." Concreet moeten IT opleidingen naast aandacht voor technische kennis ook domeinen als architectuur, leiderschap, project management, communicatie en coaching opnemen in hun lessenpakket. "Alleen zo worden zogenaamde ‘IT-Shaped’ profielen gevormd, die hun specialisatie combineren met een brede kennisbasis. Zoniet dreigen de klassieke IT opleidingen hun aansluiting met de markt onherroepelijk te verliezen," besluit Post.
Prachtige retoriek, heldere uiteenzetting.
Ik mis een paar bijzonder belangrijke elementaire zaken.
IT is een strategische lineaire materie. Hoe specialistischer de discipline, des te lineair het karakter. Hier geld namelijk ook dat waar je mee omgaat, je ook door wordt besmet. Je leest dat in geen enkele handleiding terug.
Wat betekend dit voor de praktijk?
Heel eenvoudig gesteld, hoe meer lineair de discipline, hoe incommunicatiever de specialist. Dat zijn wetmatigheden die helaas maar al te vaak word veronachtzaamt met alle gevolgen van dien.
Wat betekend deze wetmatigheden in communicatief opzicht?
Heel eenvoudig. Zorg dat diegene die de communicatie voert, intrinsiek slechts de discipline nog kent, maar er verder niet al te intrinsiek bij is betrokken. De reden is heel duidelijk. De valkuil voor diegene is aanwezig zich in intrinsiteit te verliezen in de materie met alle communicatieve gevolgen van dien.
Comminicatieve Gaps
Het grijze gebieden, zo ook in de communicatie, maar ook in de processen, liggen hem in het gegeven dat non lineaire mensen zich bezighouden met lineaire processen. Daar helpt een ITIL of Prince2 als methodiek niet tegen daar deze mensen niet wordt geleerd hoe de materie IT zich beweegt.
Wil men een betere instroom realiseren zul je bij de basis moeten beginnen. Een curriculum verbeteren betekend dat je een solide bodem moet hebben. Als je ziet dat twee elementaire vragen nog niet eens afdoende kunnen worden beantwoord, kun je de meest prachtig curricula implementeren zonder dat je danig iets zal toevoegen aan de kwaliteit.
Wil je managers in de IT?
Prima. Dat betekend dat je een instrument moet hebben om de betreffende manager te laten begrijpen wat IT is en wat de basis gedachte van de IT is. Anders ben je weer bezig 'een curriculum' te bedenken die weer niet zal aansluiten.
1. Formuleer eerst wat IT moet zijn, doel en waarde en essentie.
2. Breng de manager of instromende eerst de lineaire basis principes bij van hoe IT zich beweegt, deze is namelijk voor elk IT proces zeer eenvoudig en gelijk te beschrijven zodat men een universeel standaard creëert.
3. De requirements voor de professional is eenvoudig weer te geven.
4. Meng geen disciplines!
Dit laatste is wat er momentele speelt en zou ik graag IT professional of manager willen worden kom dan niet aan met een lijstje waarin men meerdere kenmerken in één post heeft vervat.
Een grotere doodzonde is namelijk niet te bedenken in IT. Helaas kom ik geen van deze wetmatigheden tegen in het artikel, noch in het curriculum.
Interessant artikel en heel herkenbaar! De vraag is of je al in het begin mensen een breed curriculum moet bieden, zoals wordt gesuggereerd. Eerst goed worden als specialist, daarna werkervaring opdoen en na een aantal jaren is het mogelijk om volgende stappen te zetten: op vaardigheden niveau, maar ook qua kennis. Juist omdat IT'ers een centrale rol moeten spelen is bedrijfskundige kennis dan van belang.
Deze kennis 'landt' pas als je een aantal jaren ervaring hebt opgedaan. Dan begrijp je waar de knelpunten zitten en kun je er beter op inspelen met de nieuwe kennis en vaardigheden die je ontwikkelt. Een praktische deeltijdopleiding naast het dagelijks werk is hiervoor een minstens zo goed als en misschien wel veel effectiever middel dan een breed curriculum in het voltijd onderwijs.