zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

CFO's ondanks economisch zwaar weer optimistisch over expansie

26 september 2011 - CFO's van internationale ondernemingen zijn wereldwijd optimistisch over de expansieplannen van hun onderneming. Ondanks het huidige economische klimaat en de veronderstelde risico's en moeilijkheden van internationale uitbreiding, heeft 95 procent van hen vertrouwen in het slagen van hun plannen in de komende drie jaar.


Dat blijkt uit de tweede editie van het Global Ambition Survey, uitgevoerd door BDO, waarvoor meer dan 750 CFO's in dertien landen werden ondervraagd. Het vinden van lokaal personeel, met de juiste kwalificaties, blijkt net als vorig jaar een van de grotere uitdagingen van internationale expansie. Voor meer dan de helft (52 procent procent) van de respondenten staat deze uitdaging in de top drie. Opvallend genoeg ervaren de ondervraagde CFO's de financiering van internationale uitbreiding als minder uitdagend: 69 procent zegt hier zelfs nooit problemen mee te hebben. 



Investeren in mensen

Ook voor Nederlandse CFO's is het vinden van het juiste lokale personeel uitdagend, 32 procent noemt het zelfs de grootste uitdaging. 70 procent zegt dat hun onderneming de komende drie jaar, voor wat betreft de internationale activiteiten, zal investeren in mensen. Edwin Schrijver, International Liaison Partner bij BDO Nederland hierover: "CFO's zijn zich bewust van het feit dat succes in het buitenland afhangt van de mate waarin de onderneming die stap heeft voorbereid en of ze er in slagen het juiste, talentvolle personeel ter plaatse te vinden. Slechts je huidige bedrijfsvoering naar het buitenland kopiëren, is niet goed genoeg." Een van de Nederlandse respondenten verwoordt het zo: 'Gedraag je paranoïde. Denk nooit dat je al genoeg marktonderzoek hebt gedaan. Ga veelvuldig op bezoek in het land waarnaar je wilt uitbreiden.'
Andere grote uitdagingen voor internationale uitbreiding volgens de Nederlandse respondenten zijn: bureaucratie, belemmerende regelgeving en de intensiviteit van lokale concurrentie. 

Aandacht van en voor Duitsland

De wereldwijde CFO's noemen het toetredingsgemak, de marktomvang en de mensen en cultuur de belangrijkste kansen van de Duitse markt. De lokale concurrentie wordt als de grootste uitdaging beschouwt. Ook Nederlandse bedrijven focussen op de Duitse markt, naast de Noord-Amerikaanse, Chinese, Belgische, Engelse, Franse en Russische markt. Chinese bedrijven richten zich het meest op de V.S. (33 procent) en Duitsland (22 procent). In de BDO Global Market Opportunity Index staat Duitsland op de derde plaats, achter China en de VS. Nederland staat van de dertien onderzochte landen op een twaalfde plek als interessant vestigingsland. Vooral Duitse en Russische bedrijven hebben Nederland in het vizier voor hun internationale uitbreidingsplannen. 

Nederlandse CFO's behoudend

Nederlandse CFO's geven aan dat hun onderneming behoudend is als het gaat om internationale uitbreiding Schrijver: "Ze gaan met bestaande en nieuwe producten met name naar markten waar al vraag bestaat en blijven vooral in hun eigen sector." Zodra de keuze eenmaal is gemaakt om de grens over te gaan, zegt 78 procent van de Nederlandse respondenten daar in het eerste jaar een kantoor te openen (ten opzichte van 57 procent wereldwijd).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CFO speelt belangrijke rol in elke groei-investeringsfase
 Financiële functie moet meebewegen met veranderingen in sector
 CFO geeft prestatieverbetering én risicomanagement prioriteit
 Voor het eerst meer optimisten dan pessimisten onder Europese CFO's
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10