Drie manieren om een cultureel intelligent leider te zijn
23 september 2011 -
Veel managementboeken geven de impressie dat leiderschap een universele vaardigheid is die overal op dezelfde manier van pas komt. Klinkt handig, maar het komt niet overeen met de realiteit. Vaak komen ideeën over goed leiderschap namelijk voort uit de cultuur waarin we opgegroeid zijn. En daar zijn we ons vaak niet eens van bewust.
Bijvoorbeeld: maakt een lange man meer kans om aangenomen te worden in een leidinggevende positie? U zou denken van niet, maar in de VS – waar de gemiddelde man 1.75 meter is – is 58 procent van de CEO’s langer dan 1.80. Daar helpt het dus wel degelijk om lang te zijn. In China verwachten managers van hun leiders een soort vaderschapsrol. In Europa zou die manier van leidinggeven echter neerbuigend overkomen. En veel Afrikaanse werknemers verwachten van hun leidinggevenden een autoritaire leiderschapsstijl. Goed leiderschap heeft daarom evenveel te maken met de verwachtingen en stereotyperingen die leven onder de werknemers als met het gedrag van de leidinggevenden. Er zijn kenmerken die wereldwijd van leiders verwacht worden, zoals competentie, betrouwbaarheid en doortastendheid. Er zijn echter ook eigenschappen die enorm verschillen van cultuur tot cultuur.
Internationaal zaken doen
Dit klinkt niet al te hoopgevend in een wereld die kleiner en kleiner wordt. leidinggevenden moeten steeds vaker leiding geven aan mensen met verschillende culturele achtergronden. Maar er zijn manieren om dat goed te doen. Drie tips:
1. Doe de 'één-voor-allen-benadering’ in de ban
In een internationale werkomgeving gelden er geen eenduidige leiderschapswetten. Pas u aan aan de omgeving. In het Westen wordt een ondersteunende leiderschapsrol met veel eigen verantwoordelijkheid voor de medewerker vaak toegejuicht, maar mensen uit een cultuur waar nog een sterke hiërarchie geldt voelen zich verloren als hun leider hen geen duidelijke aanwijzingen geeft.
2. Pas u aan aan verschillende situatie en medewerkers
Steeds vaker bestaan teams uit mensen met diverse culturele achtergronden. Hier komt culturele intelligentie van pas – de vaardigheid u aan te passen aan verschillende culturen en zodoende het hele team te motiveren hetzelfde doel na te streven. Dit wil niet zeggen dat u per persoon en situatie uw aanpak aan moet passen, maar wel dat u weet wanneer u mensen eigen verantwoordelijkheid kunt geven en wanneer meer richting gewenst is, dat u weet wanneer u met harde hand in moet grijpen als er een conflict is en wanneer een meer subbiele benadering effectiever is.
3. Wees uzelf
Cultureel intelligente leiders weten hoe ze zich aan moeten passen aan diverse situaties en medewerkers, maar blijven tevens trouw aan zichzelf. Ze passen zich voldoende aan om de doelstellingen te bereiken, zonder hun eigen normen en waarden uit het oog te verliezen. Autenthiciteit is dus van groot belang. Wie een rol speelt valt vroeg of laat door de mand, in iedere cultuur.
Bron:Management Issues
Ik ben benieuwd hoe je omgaat met mensen met een andere cultuur die hier zijn opgegroeid/geboren. Wat hou je aan? De cultuur van de ouders? Of die van het land waar iemand is opgegroeid? Hoe belangrijk is cultuur, of is karakter veel belangrijker?