‘Alleen aanwezig zijn op social media is niet genoeg'
23 september 2011 -
Het gebruik van social media door gemeenten staat nog in de kinderschoenen. Bijna alle gemeenten in Nederland willen meer gebruik maken van social media. Dit staat in het onderzoeksrapport ‘Alleen aanwezig zijn op social media is niet genoeg’ van David Kok. Het gebruik van social media staat nog in de kinderschoenen bij gemeenten in Nederland. 86 procent wil meer gebruik maken van social media maar weten nog niet goed hoe ze dit moeten aanpakken.
Veel gemeenten hebben een twitteraccount, maar gebruiken het vooral om te zenden, terwijl social media juist gaan om interactie. Dit is voor veel gemeenten nog erg wennen. 291 gemeenten (69 procent) werkten mee aan het onderzoek en daarnaast nog enkele bedrijven die veel met social media bezig zijn (ABN AMRO, Rabobank, Hema, ASR Verzekeringen en Menzis).
Twitter het meest gebruikt
Twitter is het meest gebruikte instrument (42 procent) en de afdeling communicatie maakt het meest gebruik van social media (41 procent). Social media worden op dit moment nog het meest ingezet als aanvullend communicatiemiddel (52 procent). De snelheid van social media wordt gezien als grootste voordeel (23 procent), de extra benodigde capaciteit wordt het meest genoemd als nadeel (20 procent). 43 procent van de gemeenten heeft geen social media beleid opgesteld, 37 procent is daar op dit moment mee bezig. 52 procent van de gemeenten heeft geen beleid voor medewerkers opgesteld ten aanzien van het gebruik van social media, 25 procent is daar op dit moment mee bezig.
Sociale media nog niet ingebed in de gemeentelijke organisatie
Uit het onderzoek blijkt dat 50 procent van de gemeenten gebruik maakt van social media. De gemeente Voorschoten is op dit moment het meest actief met social media, zij staan op de eerste plaats met 48 punten (van de mogelijke 70). De grootte van de gemeente bepaalt de inzet op social media: 90 procent van de gemeenten met minder dan 10.000 inwoners maakt nog geen gebruik van social media, 80 procent van de gemeenten groter dan 100.000 inwoners maakt veel gebruik van social media. 63 procent van de gemeenten heeft geen specifieke formatie, 64 procent geen specifiek budget voor het gebruik van social media beschikbaar. 51 procent van de gemeenten maakt intern geen gebruik van social media. 44 procent maakt gebruik van Yammer, waarvan 48 procent slechts beperkt.
Manier van communiceren moet veranderen
Social media hebben de manier waarop we met elkaar communiceren veranderd. Dit geldt voor iedere individuele burger maar ook voor dienstverlenende organisaties als gemeenten. Social media zijn sneller dan de traditionele communicatiemiddelen die gemeenten inzetten en daardoor verandert de rol van de gemeenten in de communicatie ook. Bij een crisis weten de media vaak allang wat er is gebeurd, voordat een gemeente met een officiële verklaring komt. Burgers van gemeenten willen ook steeds vaker de social media kanalen gebruiken om te communiceren met hun gemeente als ze vragen of klachten hebben of willen meedenken. Gemeenten zullen hun manier van communiceren dus moeten veranderen willen ze beantwoorden aan de vraag van de buitenwereld.
Sorry, maar ik vind het wel heel jammer dat dit artikel puur over gemeentes gaat. Met zo'n titel had ik bij deze website meer verwacht. Bijvoorbeeld twitter gebruik door managers, of hun soms beperkte visie erop.
Overigens hierbij een link naar de gepubliceerde onderzoeksresultaten: (Klik hier) gevonden via (Klik hier)