Social media: werknemer initiatiefrijk, werkgever behoudend
21 september 2011 -
Projectmatig samenwerken via social media - zoals microbloggen binnen de muren van een organisatie of een project - staat nog in de kinderschoenen. Dit wordt met name veroorzaakt door afwachtend of ontbrekend beleid van werkgevers. Dit blijkt uit het onderzoek dat Viadesk heeft gehouden onder 366 professionals.
Samenwerken via social media wordt wel productiever, omdat werknemers makkelijker ideeën, links en informatie delen, vragen stellen, nieuws posten en zichzelf binnen en buiten de organisatie kunnen profileren als deskundige. Echter, social media op de werkvloer zijn op dit moment voornamelijk netwerkmedia in plaats van dat zij het structurele en projectmatige samenwerkproces ondersteunen.
Socialer en interactiever
Viadesk heeft dit onderzoek uitgevoerd in de wetenschap dat de social-mediarevolutie zich naast privé nu ook afspeelt op de werkplek. Dit groeiproces gaat echter minder soepel, omdat het organisaties confronteert met een aantal nieuwe uitdagingen en onzekerheden. In zowel grote als kleine bedrijven is er een toenemende noodzaak om de verouderde en logge intranetten te vervangen door nieuwere systemen die socialer, interactiever en vooral effectiever zijn.
Kansen en belemmeringen
Mujibor de Graaf commercieel directeur en partner van Viadesk:"Vragen die wij hierbij stelden waren: Welke tools zijn essentieel en welke aspecten zijn belangrijk bij het maken van keuzes op dit gebied? Vernieuw je alleen kleine onderdelen van je oude intranet door een sociaal element toe te voegen of wordt het een volledige facelift? Hoe ga je hier als organisatie strategisch optimaal mee om?" De Graaf vervolgt: "Door dit onderzoek kunnen wij een helder beeld schetsen van de kansen en belemmeringen van social media op de werkvloer. Hierin doet Viadesk een aantal aanbevelingen die in eerste instantie slechts kort zijn uitgewerkt, maar later diepgang zullen krijgen door experts aan het woord te laten."