20 september 2011 -
Sociale netwerk sites zoals LinkedIn, Twitter, Facebook, Xing en Viadeo spelen in toenemende mate een rol in de manier waarop zakelijke en privé contacten worden onderhouden. Ook de toegevoegde waarde van sociale media voor de arbeidsmarkt is bekend en is groeiende. Dat stelt Edwin Glas van Executives Online.
In de herfst van 2009 deed Executives Online voor het eerst onderzoek naar het belang van Social Media onder senior managers en leidinggevenden. Vragen als: ‘Welke social media zijn van belang en waarvoor precies? Vinden mensen ook echt een baan via deze kanalen? Vinden werkgevers online daadwerkelijk de juiste kandidaat? En hoelang zal het nog duren voordat mijn werk als executive recruiter helemaal digitaal is geworden?’, dienden beantwoord te worden. Een jaar later deed de site een vervolgonderzoek en over een paar maanden volgt er weer een. De onderzoeken worden gehouden onder 1.200 senior managers. Hieruit is gebleken dat binnen één jaar tijd het aantal managers die nieuwe posities vinden via LinkedIn en andere sociale media sites is verdubbeld.
Verschuiving
Zoals te verwachten, groeit het gebruik onder de managers van social media over de hele linie, maar onderling zijn interessante verschuivingen waar te nemen. Om te beginnen daalt het gebruik van Facebook met een procentpunt tot zes procent, terwijl Twitter groeit van vijf naar elf procent en Xing van drie naar zeven procent. Het gebruik van LinkedIn groeit opvallend snel: een groei van 62 procent in 2009 tot 84 procent eind vorig jaar. Gevraagd naar de bruikbaarheid van deze kanalen werden Facebook, Twitter en Xing ook nog eens door meer dan de helft van de actieve gebruikers bestempeld als ‘useless’. Nu vindt ook niet iedereen LinkedIn bruikbaar, maar dat percentage bleef bij elf procent steken. Kortom: LinkedIn is hét kanaal voor wie op zoek is naar een baan en voor wie op zoek is naar de juiste kandidaat voor een vacature.
Effectiviteitsverbetering
Ondanks de groei van social media voor professioneel gebruik heeft maar iets meer dan de helft van de ondervraagde managers ooit via deze weg naar een baan gezocht en slechts veertien procent een baan gevonden. Voor werkgevers zijn die percentages nog veel lager, zeventien procent heeft ooit naar een kandidaat gezocht, terwijl slechts zeven procent die kandidaat gevonden heeft. Het tweede onderzoek laat dus een lichte stijging zien. De helft van de ondervraagden verwacht dat die groei zal doorzetten. Veel respondenten geven aan dat social media tot op zekere hoogte een rol kunnen spelen bij recruitment, maar dat zij nooit het ‘traditionele’ recruitmentwerk kunnen vervangen. Dat neemt niet weg dat wanneer u selectief de persoonlijke service op onderdelen onderbrengt bij social media, grote besparingen en een fikse effectiviteitsverbetering mogelijk zijn.
Doelgroep
Het hangt er verder sterk van af welke doelgroep u wilt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan generatie Y. Zonder de inzet van sociale media in recruitment wordt het heel lastig om deze doelgroep te bereiken. Social media zijn een uitgelezen instrument om deze doelgroep te bereiken, te informeren én te enthousiasmeren over de nieuwe, potentiële werkomgeving. Bij deze generatie is de toegang tot social media op het werk zelfs een belangrijke voorwaarde. Onder de meer senior managers en executives is het een ander verhaal. Om deze doelgroep te bereiken is het zinvol om naast social media andere methodes in te zetten om succesvol te werven en exact de juist kandidaten aan te trekken.
Persoonlijk contact Internet en social media leveren kunnen een bijdrage leveren aan effectiviteit en snelheid. Persoonlijk contact is uiteindelijk echter onvermijdelijk bij het maken van de juiste match.
Mooi om te lezen dat social media steeds volwassener worden en meer geaccepteerd. Mensen die meer willen halen uit LinkedIn als zakelijk platform kunnen hun rendement verhogen door onze tips & tricks: (Klik hier)