Niet-werkende ICT kost 26 miljoen werkdagen per jaar
16 september 2011 -
43 procent van de managers zegt dat hun organisatie niet kan functioneren zonder ICT. Nog eens 43 procent van de zegt in grote mate afhankelijk te zijn van ICT. Toch gaat er nog steeds veel tijd en geld verloren door het niet-functionerende ICT-voorzieningen. Problemen hiermee zorgen ervoor dat werknemers gemiddeld drie werkdagen (24 uur) per jaar hun taken niet of nauwelijks kunnen verrichten.
Het rapportcijfer voor de kwaliteit van ICT-toepassingen komt dan ook weer op een 6,8, ondanks het feit dat er in de afgelopen vijf jaar aanzienlijk meer is geïnvesteerd in ICT.
26 miljoen werkdagen
Problemen met ICT-voorzieningen zorgen ervoor dat respondenten gemiddeld drie
werkdagen per jaar hun taken niet of nauwelijks kunnen verrichten. In productie/industrie gaat het zelfs om meer dan vier werkdagen op jaarbasis terwijl in handel/industrie de schade beperkt blijft tot iets meer dan twee verloren werkdagen. Frank Harmsen, director bij Ernst & Young: "Als we de 24 jaarlijks verloren werkuren per werknemer extrapoleren naar de totale Nederlandse beroepsbevolking dan komt het totaal aantal verloren werkuren op jaarbasis op maar liefst 207.456.000, oftewel 26 miljoen werkdagen!"
Steeds hogere eisen
Een ander opvallend gegeven is dat vier van de tien ondervraagden van mening zijn dat de kwaliteit van de ICT-omgeving thuis beter is dan op het werk. Waar kantoorautomatisering gedurende lange tijd superieur is geweest aan automatisering in privéhuishoudens, heeft de snelle opkomst van thuiscomputers en tablets dat beeld volledig op z’n kop gezet. Frank Harmsen: "De kwaliteit van ICT-toepassingen op het werk scoort net als in eerdere onderzoeken tussen een 6,5 en een 7,0. De investeringen in ICT zijn echter de afgelopen jaren gemiddeld vijf procent per jaar zijn gegroeid. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat gebruikers steeds hogere eisen stellen, mede doordat het steeds gemakkelijker wordt om thuis een goedwerkende ICT-omgeving te creëren."
René,
Je weet dat wij een stille liefde voor elkaar onderhouden, zal je rond Valentijn wel een berichtje sturen!
Raak geformuleerd in ieder geval.
Nu mag je de managers niet blindelings de schuld geven, die vertrouwen weer blindelings op hun IT experts (laten we die C er maar eens voor eeuwig uitgooien, want communicatie daar snappen ze niks van - ja, ik generaliseer-). Die IT nerds snappen weer niks van management en spreken een wartaal waar niemand, zelfs zij zelf niet nog iets van snapt.
De recente nieuwsflitsen van Het Rijk bewijzen alleen maar dat de ICTnerds zoveel fouten maken dat je niet snapt hoe ze ooit aan een ISO certificaat kunnen komen. Een Nerd die alleen het jaartal van een directory veranderd en niet doorheeft dat wij zo slim zijn om dat door te hebben. Diginotar is ook weer een voorbeeld van ICT arrogantie, gewoon de regels aan je laars lappen.
Nu heeft de overheid en belendende percelen echt wel een naam hoog te houden als het om ICT blunders gaat, echt een boek waard! Belastingdienst, politie software waardoor het blauw per uur op straat 30 uur aan de pc moet, noem maar op.
En dat terwijl met goede ICT pakweg 30% van de ambtenaren overbodig zou zijn, wat weer het financieringstekort in een klap zou oplossen. Sturen we die mannen en vrouwen vervolgens naar Griekenland, dan is dat probleem ook weer zo opgelost, want de doorsnee competentie van de Nederlandse ambtenaar is welliswaar laag, maar steekt nog ver boven die van de Griek uit.
Als IT specialist kan ik me de inhoud van het artikel en Ad, goeiemorgen Ad, :O) en Bart hier wel begrijpen. Waar gaat het uiteindelijk om?
IT, Lineaire materie
We hebben IT en het grote voordeel, althans, dat zou het moeten zijn, is dat we IT kunnen inzetten in tal van zaken. IT is ene lineaire materie, iets wat menig [selfproclaimed] manager vaak niet eens door blijkt te hebben. Datzelfde geld eveneens voor een flink een aantal IT-ers.
Wanneer je je niet conformeert aan de wetmatigheden die de IT rijk is, dan krijg je een situatie die Ad bedoeld en waarschijnlijk de insteek van het artikel is.
Civile matrix
Slechts weinigen blijken bekend met de Civile Matrix. Een bijzonder eenvoudige illustratie van wat het meest basale proces is van IT. Dat principe wordt maar door bijzonder weinig mensen erkend, dat terwijl wanneer je dat integraal zou accepteren, je zomaar 15% tot 35% winst zal behalen uit gebruik en inzet van die IT.
Veel managers, veel fouten
Hoe meer managers [bestuurders] zich bemoeien, als 'non lineair' met de bouw van processen en IT inrichting, des te desastreuzer de gevolgen zoals een beetje in dit artikel bedoeld.
Recentelijke voorbeelden
We kennen allen het verhaal van Diginotar. Hier is het simpele gegeven dat de bestuurders van de overheid, overigens menig IT manager en professional ook niet, aldaar ook maar enig kaas blijkt te hebben gegeten van E2E proces en proces management. Dan zou je namelijk ook iets hebben geincorporeerd genaamd risk management en één van de wetmatigheden die MOET
gelden,''Never Asume, ALways Verify.
Dan krijg je niet een 'Tenenkrommende' verhandeling van een zichzelf zeer goed bestuurder vindende Donner, die gewoon geen enkel idee heeft van hetgeen IT is en wat het inhoud.
Het tweede voorbeeld is nog tenenkrommender. En dat is het lekken van de miljoenennota anno 2011. Facetbase maakt dan nog een knieval, maar essentieel is dat de [naams]schade al is aangericht. Klaarblijkelijk is ook hier het niveau dusdanig gedaald dat we dit soort excessen in de publiciteit zien.
''If you pay peanutst, you'll get monkeys''.
Bij de overheden is het begrijpelijk waarom het procesmatig zo'n chaos is die de belastingbetaler miljarden per jaar te veel kost. Klaarblijkelijk zijn de IT toeleveranciers zich, door winstbejag ingegeven, niet zo van bewust wat voor een kostenpost zij zijn geworden. Bij de bestuurders al helemaal de kennis en ervaring niet maar wel de hoogmoed dat men denkt te kunnen sturen.
Wilt u werkelijk besparen op IT? Dan zou ik heel eenvoudig zeggen back to basics. Dan hoef je eerste kamerleden op kosten van de belastingbetaler tenminste geen Ipad te geven. Die kunnen zij heel eenvoudig zelf kopen van eigen zakgeld.
Het meest tenenkrommend is dat IT management professionals die werken aan projecten bij de overheid, nog steeds niet van de basics en meriten van IT op de hoogte blijken. Zij zijn namelijk degenen die regie moeten nemen en sturing moeten geven.
Er wordt veel aandacht besteedt aan verzuimbestrijding van werknemers, maar we hebben inmiddels gemerkt dat het verzuim van ICT systemen vaak procenten hoger ligt dan dat van medewerkers.
Voor de ICT nerds iets om over na te gaan denken lijkt me
Bart Van Brabant
|
|
16
-
09
-
2011
|
08
:
58
uur
Ik vind het wel een beetje kort door de bocht om een thuisomgeving te vergelijken met de ICT inrichting bij een bedrijf.
Wat doe je thuis met je PC? Surfen, e-mail, een briefje typen en misschien nog wat gamen. Je hebt geen bedrijfskritische applicaties met N to N interfaces met andere applicaties en je zit heel vaak alleen of met max. 5 personen op je netwerk.
Verder weet je dat je wat kan vervangen als het nodig is, maar binnen een bedrijf moet er heel goed nagedacht worden wat de impact van vernieuwing is op het bestaande applicatie & hardware park.
Als we dan ook nog eens kijken waarom dat die bedrijfsIT het vaak niet doet?
Hoe vaak zijn er echte, onderbouwde requirements vanuit de kernactiviteiten? Hoe vaak wordt de scope van de projecten niet veranderd vooraleer er wordt opgeleverd? Hoe vaak wordt een dienstniveau besproken wanneer een project wordt opgestart? Hoe vaak is er echte betrokkenheid van het management bij veranderingstrajecten of grote projecten? Hoe vaak wordt omwille van besparingen of kostenefficientie essentiële verwachtingen en ontwikkelingen teruggedraaid?
Het antwoord op deze vragen is vaak ook het antwoord waarom er zoveel IT projecten de mist in gaan.
Ik begrijp de insteek van het artikel, maar de conclusie werd veel te makkelijk genomen.
Bart,
De smoesjes van de ICT sector zijn inmiddels bekend, het ligt altijd aan de klant, nooit aan de ICT.
Zou dat iets te maken hebben met de geleerde geheimtaal van de ICTnerds? (zie alinea 5).
Als de ICTers eens leren te luisteren naar wat de klant wil en niet steeds vanuit hun eigen speeldoos de ene na de andere nutteloze en overbodige functionaliteit gingen toevoegen dan was er al snel heel wat minder uitval. Luister naar de klant, wat die wil en de kosten dalen al meteen, want dan hoef je al die ballast niet mee te nemen toch?
Het grote probleem van de ICTnerds is dat ze zich niet kunnen loslaten van hun eigen wereldje en de stap naar de wereld van de klanten kunnen maken.
Neem daarbij het aantal programmeer fouten en we zijn een heel eind op weg met het zoeken naar de oorzaak.
Dus geachte ICTers, kijk eerst eens naar jezelf, dat zal een hele hoop schelen.
f ijskes
|
|
16
-
09
-
2011
|
12
:
58
uur
Ik werk al jaren in de IT.
Onze systemen gaan enkel op zwart als er langer dan een half uur een stroomstoring is.
Mijn insteek is dat er vooral proactief gewerkt moet worden, en daar is ook alles op ingericht. Ruim voordat de gebruiker merkt dat er iets aan de hand is, weten de beheerderes bij ons dit.
Om iets dergelijks op te zeten en in te richten is er verstand van zaken nodig. En dit is mijn punt. Verstand van zaken. Niet alleen van de IT maar ook van de bedrijfsvoering.
Hoe vaak ik ''collega's'' ben tegengekomen die geen verstand van zaken hebben, terwijl ze experts worden genoemd ga ik hier niet benoemen, maar het zijn er veel.
Tevens wordt IT vaak niet meegenomen als een bedrijfskritisch onderdeel en wordt het te vaak gezien als een afdeling net als PZ.
Deze discussie zal nog jaren blijven. Gewoon omdat niet de juiste mensen op de juiste plaatsen zitten, en iedereen elke keer opnieuw het wiel uitvindt. En dat is niet eens uniek voor de IT.
Als je IT belangrijk vind, investeer dan. Niet alleen in geld, maar ook in aansturing en opleiding en materiaal.
Ad.... zie je kaartje graag komen. ;O)
Ik deel je mening niet dat we het management/bestuur er niet op aan zouden moeten spreken. In tegendeel. Ik spreek nu sec IT aan.Als je als manager/bestuurder denkt met een klassikaal cursusje PrinceII/ITIL begrijpt hoe de merites van de IT werken, dan kan ik je zeggen dat dat wat jij als voorbeeld geeft, blamerende overheden, dat een klassiek voorbeeld van zien.
IT is een prachtig vehicle om FTE te besparen en productiviteit te verhogen. Alleen al dit gegeven staat niet in de voorhoofden van die managers/bestuurders gegrift, met jouw illustratie als gevolg.
Wanneer Ab Klink werkelijk had begrepen hoe de merites van de IT werken en kennis had genomen van die wetmatigheden, had dan de belastingbetaler niet voor honderden miljoenen schade laten oplopen.
Wanneer Balkenende, Bos, Kamp, Donner, de Jager
nu exact datzelfde zouden hebben gedaan, hadden zij collectief de Nederlandse belastingbetaler miljarden bespaard.
Dat de professionele IT-er dit niet over het voetlicht krijgt getild? Dat is louter en alleen omdat er heel veel mensen daar rondlopen, met heel veel pretenties, doch van de basale waarden van de IT weinig begrijpen.
Een tweede hierbij is dat de overheid, lees de belastingbetaler, hen nog steeds een hele dik belegde boterham oplevert dus waarom zouden ze?
Zoals ik al stelde, 'Als je met pinda's wil betalen, moet niet gek op kijken dat je aapjes op de werkvloer krijgt.'
En we weten hopelijk allemaal genoeg dat aapjes zich in de regel niet zo makkelijk laten managen/besturen. Daar heb je dan wellicht iets nodig als 'coachend management'???