zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Merkartikelfabrikanten leveren bijna kwart winstmarge in

12 september 2011 - De winstmarge van merkartikelfabrikanten in food heeft in de afgelopen jaren een flinke klap opgelopen. Tegelijkertijd zagen Private Label producenten precies de omgekeerde ontwikkeling. Dat blijkt uit een onderzoek van EFMI Business School en PwC naar de financiële performance van 68 grote foodleveranciers in de periode 2002-2009.

De Nederlandse foodleveranciers hebben turbulente jaren achter de rug met onder andere de prijzenoorlog tussen supermarkten (2003-2005), stijgende grondstofprijzen (sinds 2004) de economische recessie (2008-2009) en de steeds verdergaande consolidatie in de retailsector. Deze ontwikkelingen hebben invloed op de financiële performance van leveranciers in de sector.


In de periode 2002-2009 groeide de omzet van merkartikelfabrikanten met gemiddeld 3,1 procent per jaar. Hiermee blijft de omzetgroei van deze leveranciers van A-merken achter bij die van Private Label producenten (+4,4 procent per jaar) en versleveranciers (+7,0 procent). 

Erosie winstgevendheid A-merken

Tegenover hun relatief beperkte jaarlijkse omzetgroei (+3,1 procent) stond bij de merkartikelfabrikanten echter een sterkere jaarlijkse kostenstijging. Dit heeft uiteraard zijn weerslag op hun winstmarge. Bedroeg de relatieve winstmarge van de merkartikelfabrikanten in 2002 nog 7,6 procent van de omzet. In 2009 was deze 5,8 procent. Een daling met bijna een kwart. Private Label producenten liggen qua winstmarge weliswaar nog steeds op achterstand, maar in dezelfde periode steeg deze met veertig procent van 2,9 procent in 2002 naar 4,1 procent in 2009. "Merkartikelfabrikanten verliezen qua winstgevendheid duidelijk terrein op producenten van private labels. Het private label business model wordt langzaam maar zeker steeds volwassener. De professionaliteit van private label producenten neemt merkbaar toe en dat betaalt zich uit in een verbeterde winstmarge," aldus Melanie Murk, onderzoeker van EFMI Business School. Versleveranciers werken van de drie onderzochte leverancierstypen met de laagste winstmarge (3,3 procent van de omzet). 

Consument moet rekening houden met hogere prijzen

De verwachting is dat de grondstofprijzen op langere termijn op een hoger niveau komen te liggen en meer schommelingen zullen vertonen. De onderzoekers zijn van mening dat de huidige marktomstandigheden kunnen leiden tot een verschraling van het productaanbod. "De consument is de afgelopen jaren gewend geraakt aan scherpe prijzen voor voedingsmiddelen. De harde realiteit is echter dat de we meer moeten gaan betalen voor ons mandje kwaliteitsboodschappen," stelt Hans Bod, partner bij PwC en verantwoordelijke voor het onderzoek. "Nederlandse bedrijven in de foodsector werken al ongelooflijk efficiënt en tegen lage kosten. Tel daar de stijgende grondstofprijzen bij op en we moeten concluderen dat de productprijzen omhoog zullen gaan. Gebeurt dat niet, dan worden de marges dermate klein, dat het voor bedrijven bijna onmogelijk is om de hoge kwaliteit te blijven bieden die de consument gewend is."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Best-in-class bedrijven plannen met scenario's
 Marketeer wil weg uit financiële sector
 Voedingsproducenten nog steeds sterk intern gericht
 Senior professionals dromen van retail of publieke sector
 
 
reacties
 
Twan van der Steen  |   | 
12-09-2011
 | 
08:09 uur
Hallo,

Waarom kunnen de Aldi en Lidl wel kwaliteitsboodschappen voor een lage prijs aanbieden? Ok, het zijn niet de bekende merken die je van de AH kent, maar is dat een probleem?

Groeten,

Twan

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10