Drie succesverhalen in tijden van economische tegenwind
11 februari 2003 -
Economische tegenwind is niet uitsluitend negatief. Marketing Online beschrijft een drietal succesverhalen van bedrijven die ondanks de economische malaise terrein weten te veroveren op hun concurrenten.
Het onderscheidend vertalen van kennis over de klant naar producten en diensten is daarbij cruciaal.
1. Comma Het goed presterende kledingmerkt Comma speelt in op de honger naar variatie bij veel shoppende vrouwen. Met een collectie die 14 maal per jaar vernieuwd wordt, vindt de koopster altijd wel iets nieuws.
2. Dell Dell weet de klant goed te bespelen. Het biedt niet alleen 'value for money'(omdat de tussenhandel is uitgeschakeld), maar klanten kunnen hun computer ook zelf configureren. En heel bijzonder: klachten worden niet afgehandeld door een ondergeschoven service-afdeling, maar door het topmanagement zelf.
3. Unilever Unilever heeft fors geschrapt in het aantal merken dat het aanbiedt. Met succes, blijkt nu. Want daardoor kan het bedrijf meer energie steken in verbeteringen van de bestaande merken en in service richting klant.
Bron:Marketing Online