zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Generatie Y loyaal aan Beste Werkgevers

8 september 2011 - De 100 Beste Werkgevers van Nederland hebben loyale medewerkers en minder kans op personeelsverloop. Dit geldt ook voor generatie Y, jonge werkende twintigers die doorgaans volop jobhoppen. De sleutel tot dit succes? Generatiemanagement.

Dat blijkt uit het grootschalige Beste Werkgeversonderzoek van Effectory, waaraan ruim 190.000 respondenten uit 300 organisaties hebben meegewerkt. De respondenten in het Beste Werkgeversonderzoek zijn ondervraagd over hun werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, collega's, leidinggevenden, beloning en ontwikkelingsmogelijkheden. De 100 Beste Werkgevers scoren hoog op loyaliteit (7,4) en verloopbestendigheid (7,7). Alle leeftijdscategorieën scoren ongeveer even hoog, zowel jongeren als ouderen zijn tevreden en zitten goed op hun plek. Dit is opvallend, omdat jobhoppen onder de jongere generatie gemeengoed is. 



Talent behouden cruciaal

"Talent behouden is cruciaal om in de toekomst als winnaar uit de bus te komen", vertelt Guido Heezen, HR trendwatcher en directeur van Effectory. "Onder met name jongeren is het verloop echter hoog, want het boeien en binden van generatie Y is voor werkgevers lastig. Vaak nemen jonge medewerkers relatief snel afscheid wanneer zij gewend zijn geraakt in hun functie. Jobhoppen is voor hen normaal en zij hebben snel behoefte aan meer ontplooiing. Oudere medewerkers, generatie X, hebben vaak al carrièrestappen gemaakt en hebben doorgaans langer rust in een functie. Toch is het ook belangrijk om hen te blijven boeien, omdat zij waardevolle kennis en ervaring bezitten." 

Generatiemanagement

Talentvolle medewerkers (zowel jong als oud) aan je organisatie binden vraagt volgens Heezen om generatiemanagement. "Elke leeftijdsgroep heeft andere behoeftes. Wat zijn hun ambities en waar krijgen medewerkers energie van? Jongeren zijn vaak blij met opleidingen en goede doorgroeimogelijkheden. Ouderen willen liever een update van de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied of willen hun kennis en ervaring delen."  U bewust zijn van de verschillende behoeftes per groep loont. Heezen: "Het is niet nodig om allerlei extraatjes in het leven te roepen, bij generatiemanagement gaat het om investeren in de juiste zaken. Daar krijgt u veel loyaliteit voor terug. De 100 Beste Werkgevers van Nederland slagen hier uitstekend in."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jongere verwacht meer van manager dan oudere werknemer
 Zes aanknopingspunten voor aansluiting met Generatie Ne(x)t
 Grote verschillen in drijfveren binnen generatie Y
 Tips om leiding te geven aan generatie Y
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10